Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Småföretagare kan inte slippa reklam

Publicerat tisdag 11 juli 2006 kl 12.32

Oönskade försäljningssamtal är ett gissel också för småföretagare som inte kan anmäla sig till det så kallade Nix-registret.

Att inrätta ett spärregister för företag mot direktförsäljning skulle orsaka fler problem än det löste, tycker Anders Kasberg, vd för Swedma, som är en intresseorganisation för dem som arbetar med direktmarknadsföring.

– Skulle vi införa ett spärr-register även för företag, så innebär det här också en helt ny värld för alla företag, säger Anders Kasberg. 

– Det vill säga att alla företag måste hela tiden kontrollera så att säga, ringa ett annat företag för att se om det här numret är spärrat eller inte, till en kostnad.

Kostnad för att kontrollera nummer
Enligt en överenskommelse i branschen måste ett företag som ska ringa samtal i marknadsföringssyfte först kontrollera numret mot ett spärregister. Att verifiera ett enda nummer mot spärrlistan kostar mellan 12 och 15 öre.

Mobilnummer och företagsnummer kan inte spärras
Ännu kan man inte spärra företagsnummer eller mobilnummer för direktförsäljning. Däremot kan man vid varje samtal meddela att man inte vill bli uppringd av företaget någon mer gång, råder Anders Kasberg.

– Vår rekommendation det är ju, att när ett företag ringer småföretagaren, be att få komma upp på deras spärrlista, säger han.

Niki Bergman
niki.bergman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".