Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Visa kände till att bankkunder blir lurade

Publicerat onsdag 12 juli 2006 kl 05.00

Kontokortsföretaget Visa har känt till att svenska kunder blivit lurade av utländska banker. I tisdags kunde Ekot rapportera om att svenskar kan bli tvungna att betala dolda avgifter vid bankomatuttag och köp utomlands.

Visas Nordenchef, Sven Estwall, är medveten om att bankkunder blir lurade.

– Det här känner vi till. I de fall vi får kännedom om det så meddelar vi den utländska banken omgående om att vidta åtgärder. Det här ska det vara tydlig information om till konsumenten, det är oerhört viktigt, säger han.

Vad har ni själva gjort om ni har känt till det här?

– I de fall det har uppkommit har vi alltid tagit kontakt med den bank eller butik det gäller. De har också blivit ålagda att vidta åtgärder för att vara tydlig i sin information till konsumenten, säger Sven Estwall.

Regler för anslutna banker
Visa har ett regelverk för sina anslutna banker, som innebär att det ska ges tydlig information om både valutakurs och avgifter för till exempel en svensk bankkund som är utomlands och väljer att bankomatuttag eller butiksköp ska redovisas direkt i svenska kronor.

Banken eller butiken växlar ju då samtidigt för kundens räkning och det kan bli mer än dubbelt så dyrt än om Visa genomför växlingen.

Visa tycker att det är viktigt att anslutna banker som till exempel Nordea informerar bankkortskunderna om hur det fungerar med valutakurser och avgifter.

– Det viktiga är både att bankerna informerar sina egna kunder och att vi vidtar de åtgärder som behövs i de situationer där banken eller butiken inte varit tydlig. Det är de enda vi kan göra, vi har inte kontakt med konsumenterna direkt, säger Sven Estwall.

Klagomålen ökar
Men nu när klagomålen ökar mot uttagstransaktioner som har blivit orimligt dyra följer också Visa utvecklingen noga, och funderar på om de kan göra mer för att skydda bankkunderna.

– I början var det inte så många transaktioner men det här är något som vi följer väldigt noga. Självklart kan man alltid med facit i hand fundera på om man kunde ha gjort något annorlunda, säger Sven Estwall.

Micael Kallin
micael.kallin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".