Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobilframgång kan ge nya jobb i Sverige

Publicerat torsdag 13 juli 2006 kl 14.57
Dyra mobiler går hem.

Det går väldigt bra för mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson just nu. Vinsten för andra kvartalet ökade kraftigt till nära två miljarder kronor. Bättre än vad analytikerna förväntat sig, och nu utlovas fler jobb i Sverige.

– Vi har ju våra utvecklingscentra, det största här i Sverige. Sedan har vi i Kina, Tokyo och i USA. Vi kommer att växa vidare på de ställena, säger Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby.

Så man kan vänta sig fler jobb även i Sverige?

– Ja, det kan vi definitivt.

Det är satsningarna på musik och kameramobilerna som gett resultat. Under andra kvartalet i år sålde Sony Ericsson 15, 7 miljoner telefoner, vilket motsvarar en marknadsandel på ungefär sju procent enligt företaget.

Framtiden ser ljus ut. Sony Ericsson tror att det kommer att säljas 950 miljoner telefoner totalt i världen i år och hoppas även framöver ta marknadsandelar.

Fler funktioner i nallen
Målsättningen är att konsumenterna snart ska känna att de inte längre behöver en separat digitalkamera eller musikspelare, det ska räcka med en mobiltelefon. Så bra ska kvaliteten vara, hoppas Sony Ericsson.

– Målet är ju att göra grejer som konsumenterna vill ha. Det är ju så att när man åker hemifrån på morgonen har man med sig nycklarna, plånboken och telefonen. Kan man då få med sig kameran och musikspelaren på köpet så är det något som väldigt många konsumenter uppskattar, säger Jan Wäreby.

Lyckas man nå dit kan man givetvis ta ännu mer betalt för telefonerna. Under första kvartalet i år sålde Sony Ericsson telefoner för knappt 21 miljarder kronor, en ökning med 6 miljarder kronor jämfört med samma kvartal förra året.

Förutom möjligheten att fotografera och lyssna på musik tror Sony Ericsson att olika tv- och filmtjänster kommer efterfrågas alltmer i framtiden.

Efterfrågan på enkla modeller
Sony Ericsson har försökt att profilera sig som en tillverkare av lite dyrare telefoner med många finesser, vilket ligger bakom framgångarna i många av de rikare länderna, men som också har lett till att det har gått trögt i folkrika fattiga länder där folk efterfrågar billigare och enklare telefoner.

För att få in en fot även på de marknaderna satsar Sony Ericsson nu alltmer även på den typen av telefoner säger Jan Wäreby.

– Det är ju otroligt viktigt och när vi höjer våra prognoser nu är det i länder som Kina och Indien som vi säljer ännu fler telefoner än vad vi såg bara för ett halvår sedan. VI satsar på de marknaderna och har stärkt våra ställningar där också. Vi har ju under sista kvartalet börjat skeppa ett antal billigare telefoner, och där är det just i länder som Indien, Brasilien och så vidare som de är populära, säger Jan Wäreby.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".