Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Öppet dygnet runt på myndigheter

Publicerat onsdag 10 juli 2002 kl 11.05
Om två år ska alla statliga myndigheter hålla öppet dygnet runt - på internet. Medborgare ska kunna få besked och lämna information till myndigheterna när det passar dem. Dessutom ska ärenden behandlas snabbare. Redan nu har Posten byggt upp ett nätverk mellan myndigheter.
– Det är flera nyttor med det här. Det blir effektivare för staten men det blir framförallt lättare och mer tillgängligt för medborgarna. De kan välja tidpunkt när de vill uträtta sina ärenden, säger Lars Dahlberg på statskontoret som är projektledare för den nya servicen. Posten har redan nu skapat ett nytt nätverk mellan alla statliga myndigheter. Det betyder att man bara behöver fylla i en enda blankett på internet för att exempelvis söka dagisplats eller bygglov. Systemet ser sedan till att ärendet behandlas snabbt av alla inblandade myndigheter. Posten ser det nya myndighetsnätet som en elektroniks fortsättning på sin hundraåriga affärsidé och tjänsten kommer att kosta några tior. – Vi har ju flyttat brev med häst, med flygplan och med tåg. Och nu flyttar vi det via ettor och nollor elektroniskt, säger Karin Norman som leder utvecklingsarbetet på Posten. I höst inleds det första praktiska projektet på Länsstyrelsen i Stockholm. I dag tar det tre månader att få ett yrkestrafiktillstånd. Om några månader ska det går på tre dagar, säger Karin Norman. – Skillanden är att som sökande behöver du inte samla in intyg från många olika myndigheter. Det är ju hantering av information hit och dit på ett manuellt sätt som tar tid idag, avslutar Karin Norman.
Leif Eriksson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.