Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket får kritik efter vägraset

Publicerat tisdag 1 augusti 2006 kl 17.07

Uppdaterad 20:00
Europaväg 14 mellan Ånn och Enafors väster om Åre öppnade åter för trafik på tisdagskvällen. Det är en provisorisk lösning innan den ordinarie vägbanan öppnas igen, vilket kommer att ta minst två veckor.

Det ihållande regnandet i västra Jämtland försvårar arbetet med att laga den raserade järnvägen, och E14 och ökar riskerna för ytterligare ras.

Den provisoriska vägen släpper bara förbi personbilar utan släp i en körriktning i taget - därför måste tung trafik även i fortsättningen ta en lång omväg via Norge, en omväg på närmare 20 mil, som både är dyrt och tidsödande.

Mats Larsson bor i Duved på ena sidan raset, och jobbar i Handöl några mil på andra sidan raset. På tisdagen fick han ta bandvagn till jobbet.

– Jag kan inte vara hemma, för då få jag ingen lön, och jag kan inte ta mig till jobbet, för det finns ingen väg. Att åka 20 – 25 mil extra över till Norge tur och retur till jobbet, det går inte för att jobba åtta, tio timmar, säger Mats Larsson.

Dyr och lång omväg
Mats Larsson och tre av hans arbetskamrater fick lifta med en bandvagn till jobbet på tisdagsmorgonen. Nu hoppas de att den provisoriska vägen snart ska kunna öppna.

Men den kommer endast att kunna bära personbilar utan släp och i en riktning. All tung trafik kommer i minst två veckor till att få köra runt över Norge.

Fredrik Fjellström är åkeriägare och kör varje dag från Östersund till Storlien med matvaror.

Vill ha ersättning
Nu har resan blivit både längre och dyrare, och han tycker det vore rimligt om vägverket ersatte honom för hans merkostnader.

– Ja det vore det. För de tar ju betalt av oss, en fruktansvärd massa hundratusen i skatter varje år för att vi ska köra på vägarna. Om man inte kan leverera den tjänsten är det väl rimligt att man betalar tillbaka en del av det, säger Fredrik Fjellström.
Om inte vägverket betalar så är det era kunder som får stå för merkostnaden?
– Ja. Det kostar oss ungefär 20 000 mer i veckan att göra det här nu än när vi har vägen som vanligt, säger Fredrik Fjellström.

Men vägverket är inte berett att betala ut någon ersättning till dem som drabbats av raset.

Merkostnader får man stå för själv
Lennart Helsing, informationschef på vägverket i Härnösand säger att staten endast kan bli ekonomisk ansvarig om det går att bevisa att vägverket inte skött sitt jobb.

– Det kan man ju få prövat, men då ska alltså vi ha varit försumliga på något sätt, säger han.
Så eventuella merkostnader får man stå för själv?
– Ja, i normalfallet får man det, säger Lennart Helsing.

Under tiden den nya vägen byggs så fortsätter Fredrik Fjellström och hans kollegor att köra den långa vägen runt Norge, och vem som i slutänden ska betala notan vet han inte.

– Riktigt facit på det här kan man ju inte få förrän det här är över. Då kan man se hur mycket extra pengar det här har kostat, och om man kan få, i det här fallet våra kunder, att betala de här extrakostnaderna fullt ut.

– Eller om man kan få vägverket att betala någon del. Så vem som kommer att lida skada ekonomiskt i slutändan av det här, det vet vi inte än, säger Fredrik Fjellström.

Ingrid Engstedt Edfast
ingrid.engstedt-edfast@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".