Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Onödigt krångel med internetbetalning

Publicerat måndag 7 augusti 2006 kl 05.32
Många nummer är krångligt.

De svenska företagen gör det onödigt krångligt för de kunder som vill betala över internet. De långa sifferserier, OCR-nummer, som måste fyllas i skulle kunna vara betydligt kortare, anser Bankgirocentralen.

Bland internetbetalarna är det många som irriterar sig på sifferserierna.

– Ja, de är ganska långa, de är de. Mycket siffror att hålla reda på, säger Pelle Nilsson.

Känns det som att det är väl många siffror?

– Ja, det gör det, man måste få rätt siffra på rätt plats, säger Pernilla Karlsson.

– Ja, lite meckigt är det. Ibland har man dessutom så här många siffror att det blir en påfrestning att knappa in dem, tycker Patrik Davidsson.

Pelle Nilsson, Pernilla Karlsson och Patrik Davidsson är några av de internetbetalare som varje månad tvingas sitta och försöka få över alla siffror från räkningen till datorn.

Ofta handlar det om 10-15 siffror, eller om ännu fler, som man ska få rätt.

Skulle kunna korta
Fast egentligen skulle det inte behöva vara så krångligt. OCR-numret är en slags id-kod för varje räkning som kom till på 1970-talet. Då för optisk läsning, då det egentligen inte spelade någon roll hur många siffror det var.

Idag är situationen annorlunda när kunden själv sköter betalningen. Och egentligen skulle företagen kunna korta sifferlängderna betydligt säger Johan Weijne på Bankgirocentralen.

– Oftast beror det på gamla rutiner och man har av slentrian tryckt det här på fakturor och så har man inte lagt om det här, säger han.

– Det är klart att det tar lite tid, det kostar lite pengar men faktum är att de skulle tjäna på att ha lite kortare eftersom det innebär att det blir färre fel.

”Hängt med av bara farten”
Bensinföretaget Preem är ett exempel med många kunder som betalar över internet, med 12 siffror i OCR-numret, något som hängt med av bara farten från början, säger presschefen Thomas Ögren.

Samtidigt medger han att man kanske skulle kunna göra det mer användarvänligt idag.

– Det kan man säkert göra. Det har ju hänt mycket med utvecklingen, och den här längden på OCR har ju vi haft i många år, så att det är inte alls omöjligt att man kan göra något åt det här, säger Thomas Ögren.

– Skulle det visa sig att det finns nya möjligheter eller att kunderna har starka önskemål om det så ska vi självklart titta över det.

Bankgirocentralen försöker nu få företagen att göra om sina betalningssystem och korta OCR-numren och Johan Weijne uppmanar konsumenterna att trycka på.

– Jag tycker att man ska påtala för sin leverantör att man är lite irriterad om de har extremt långa OCR-referensnummer, och att de försöker korta ned dem.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".