Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU förbereder skärpta avgasregler

Publicerat lördag 13 juli 2002 kl 12.11
Reglerna för hur mycket avgaser som exempelvis fritidsbåtar ska få släppa ut kommer att skärpas. På svenskt initiativ arbetar EU-kommissionen nu fram stränga avgasregler för båtmotorer och motorer som används i bland annat gräsklippare och motorsågar.
– Hos många fritidsbåtar mynnar avgasröret under vatten och då piskar man ner avgaserna i vattnet och då får vi ner kolväten och partiklar som hamnar i den marina miljön. Utsläppen är ganska höga för de här. Därför agerade Sverige för några år sedan så att EU skulle besluta om avgaskrav för fritidsbåtar, och de där avgaskraven jobbar vi med just nu, berättar Harald Perby, avgashandläggare på miljödepartementet. – Båtägarna kommer att märka av det här när de kör på nya motorer, då kommer de att få utrustning som är betydligt bättre. Det är i praktiken ogörligt att ställa krav på befintliga motorer. Inga begränsande regler idag Det finns inga regler för hur mycket avgaser fritidsbåtar får släppa ut. I ett första steg att göra tvåtaktsmotorerna som är vanliga i utombordare bättre ska det nu bli billigare att tanka med den miljövänligare alkylatbensinen. Nästa steg är att skapa regler för hur mycket avgaser som faktiskt får släppas ut, och på svenskt inititativ ska nu EU formulera direktiv för det och dessa ska också gälla för andra små arbetsmaskiner, som till exempel motorsågar, säger Harald Perby. – Kolväteutsläppen från en liten motorsåg under en timme motsvarar 400 mils bilkörning med en ny bil som klarar de tuffaste avgaskraven, och de avgaserna får du rakt i ansiktet, säger Perby. En tredjedels minskning om två år Om två år ska utsläppen från små bensindrivna arbetsmaskiner som just motorsågar, gräsklippare och häcktrimmare vara 30 procent mindre än idag och år 2008 ska de släppa ut en femtedel av dagens godkända nivå. Tillverkarna är förberedda, säger man på exempelvis Husqvarna, som med ägaren Electrolux är världens största tillverkare av små motorer, men priserna kommer att bli högre för de nya reglerna kräver miljardinvesteringar. Hur mycket dyrare går inte att säga ännu. Några konkreta gränser för fritidsbåtarnas motorer finns inte ännu men år 2005 kommer det bara att finnas motorer med godkända värden för kväveoxider, koloxid, kolväten och partiklar på marknaden.
Katarina Helmerson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.