Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökade säkerhetskrav kan höja biljettpris

Publicerat lördag 12 augusti 2006 kl 12.00
Flygresenärerna får betala för ökade säkerhetskrav.

Fler terrorlarm och hot mot flygplan kan göra flygbiljetterna betydligt dyrare i framtiden. Det varnar piloternas fackförbund för, efter terrorlarmen i Storbritannien.

De kostnader som flygplatserna får för allt noggrannare säkerhetskontroller läggs över på flygbolagen, som sedan tar ut dem på biljettpriset.

– Det är nog helt säkert så att kostnaderna per avresande passagerare kommer att öka, för det blir krav på mer personal och mer omfattande kontroller. Som det ser ut nu kommer kostnaderna att fortsätta bäras av resenärerna, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svenska pilotföreningens säkerhetskommitté.

Mer omfattande säkerhetskontroller
Efter attentaten den 11 september 2001 har säkerhetskontrollerna på flygplatser runt om i världen blivit mycket mer omfattande.

Enligt Luftfartsverket så har kostnaderna för flygplatssäkerhet i Sverige har stigit från ungefär 100 miljoner kronor per år före år 2001 till cirka 800 miljoner kronor idag.

Gunnar Mandahl på Svensk pilotförening tror att kostnaderna, och alltså biljettpriserna, kommer att öka ännu mer. Flygplatserna tar idag ut en avgift av flygbolagen per passagerare för att täcka kostnaden för säkerhetskontrollen, och sen hamnar kostnaden direkt på resenärerna.

Flygbolagen får betala
– Om man tittar på annonser för flygresor står det ofta ett pris och sedan står det inklusive eller exklusive avgifter. Det är de flygplatsavgifter som flygbolagen får betala per avresande passagerare och där ingår de här säkerhetsavgifterna, säger Gunnar Mandahl.

Efter terrorlarmen i Storbritannien går också det europeiska pilotfacket, ECA ut och kräver att EU ska titta över hur skyddet av de resande ska finansieras. De menar att kostnaderna för det här borde ligga på statlig nivå.

– Vår uppfattning är att det är lite märkligt att kostnader för medborgarnas säkerhet just på flygplatser är en sak för flygbolagen eller den enskilde. I andra sammanhang, som vid idrottsevenemang eller i tunnelbanan, är det skattefinansierat, säger Gunnar Mandahl ordförande i Svenska pilotföreningens säkerhetskommitté.

Anna Liderot
anna.liderot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".