Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Goda tider för svensk reklam

Publicerat måndag 14 augusti 2006 kl 08.21

Reklambranschen går bra i den rådande högkonjunkturen. Reklambyråerna har märkt ett ökat antal uppdrag jämfört med förra året som även det var ett starkt år för branschen.

– Det är en stor rörelse på marknaden, det känns fantastiskt roligt, säger Carola Mätää, VD för reklambyrån Ogilvy.

Ökning med åtta procent
Reklambyråerna har fullt upp i högkonjunkturen. Reklambyråernas uppdrag har ökat med 8 procent det första halvåret jämfört med 2005 som även det var ett starkt år för branschen.

Företagen verkar satsa ordentligt på marknadsföring när det är goda tider.

– Reklambranschen är en väldigt bra temperaturmätare för att se hur ekonomin går i stort, säger Pia Grahn-Brikell, VD för Sveriges Reklamförbund.

– Vi känner helt klart av att det är goda tider just nu.

Internetreklamen växer
Enligt Pia Grahn-Brikell på Reklamförbundet så har samtliga reklammedier som företag väljer att använda för sin marknadsföring ökat. Det medie som har ökat allra mest är internetmarknadsföringen.

– Allt fler annonsörer lägger sina pengar mer och mer på internet och mobila tjänster och på digital marknadsföring. Ökningen på internet kommer att fortsätta eftersom att det fortfarande är ganska låga priser vad gäller internetmarkandsföring plus att det är lätt att mäta. Det är något jag tror att allt fler annonsörer efterfrågar, de vill kunna mäta sina investeringar.

Andra annonsmedier som är på stark frammarsch och som reklambyråerna har en stark efterfrågan på, är PR och event marketing.

Gäller att märkas i bruset
Just event marketing, upplevelsebaserad marknadsföring och mer kreativ okonventionell reklam, är en allt vanligare strategi för att för att nå ut med sitt budskap i mediebruset. Framförallt under högkonjunktur när företagen är utsatta för hård konkurrens.

Carola Mätää på reklambyrån Ogilvy tror att den goda trenden kommer att hålla i sig ett tag till.

– Det känns som att det är en större förfrågan från nya kunder, men sen är det också en större aktivitet hos befintliga uppdragsgivare som vi har. Jag är väldigt förhoppningsfull inför sista halvåret här 2006, och framförallt inför 2007.

Jonas Engmark
jonas.engmark@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".