Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Risk för överetablering av byggvaruhus

Publicerat måndag 14 augusti 2006 kl 12.30

Högre priser på byggmaterial har gjort Sverige till en intressant marknad för utländska byggkedjor. Flera kedjor öppnar nya byggvaruhus runt om i landet, och inom branschen finns nu en oro för överetablering.

– K-Rauta är ett företag som är framåt, inom tre-fyra år ska vi ha 20 varuhus öppna i Sverige. Jönköping var en intressant marknad där det fanns utrymme för en till, säger Morgan Wetter, säljchef på finska byggjätten K-Rautas nya varuhus i Jönköping.

Vad är det som lockar då att etablera sig på så många håll i Sverige?

– Det är att det finns utrymme. Man märker att kunden efterfrågar den kvalité som vi säljer, det finns en stor marknad.

Hur har det gått sedan ni startade?

– Vi öppnade upp 23 februari och det har gått riktigt bra. Det märks att det finns en marknad, säger Morgan Wetter.

K-Rauta har redan öppnat 15 butiker i Sverige och fler ska det alltså bli. Tyska Bauhaus har exempelvis tio varuhus och danska Silvan elva.

Traditionellt höga priser
En orsak till intresset bland utländska kedjor är ”bygga-om-vågen” i Sverige, men också att Sverige traditionellt ansetts ha höga priser på byggmaterial spelar in.

Kent Holst står och tittar på en bänksåg på K-Rauta och han välkomnar en ökad konkurrens.

– Det är bra att priserna sjunker på grejerna, säger han.

Men tycker du att det har varit dyrt att köpa byggprodukter i Sverige?

– Ja, det tycker jag. Jämför man med andra länder så är det mycket dyrare, säger Kent Holst.

Många handlar i Polen
Ekot har berättade om vågen av svenskar som handlar byggmaterial i Polen på grund av lägre kostnader där.

Men många utländska kedjor ser alltså möjligheter att tjäna pengar i Sverige med de högre priser som finns här.

Björn Rådström på branschorganisationen Bygg- och Järnhandlarna anser ändå inte att bygghandlarna tagit ut för höga marginaler, utan skyller på höga inköpspriser och dålig kostandsjakt.

Välkomnar ökad konkurrens
Han välkomnar därför den ökade konkurrensen i Sverige.

– De nya etableringarna har gjort att det har blivit en helt annan skärpa och kompetens kring den här frågan. Så det har blivit en betydligt lägre prissättning i Sverige som gynnar både vanliga konsumenter och proffs, säger han.

Men med det utländska intresset för den svenska markanden är kan Sverige svälja så många butiker?

– I dag är svaret ja, men med de etableringsplaner man har tror vi att det är omöjligt att alla kan överleva. Vi har gjort en snabb beräkning att om alla skulle förverkliga sina investeringsplaner så kräver det ungefär 20 miljoner invånare i Sverige och det tror jag knappast att vi får, säger Björn Rådström.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".