Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Skolan bör hjälpa unga hantera stress"

Publicerat tisdag 15 augusti 2006 kl 16.50
Elever stressas.

Skolan måste bli bättre på att hjälpa unga att hantera den stress de känner sig utsatta för. Det föreslår docent Sven Bremberg vid Folkhälsoinstitutet, som åt regeringen utrett orsakerna till varför allt fler unga lider av stressrelaterade besvär.

– Vi ser två huvudorsaker. Det ena är den här snabba förändringen av arbetsmarknaden under 90-talet där ungdomarna fått mycket svårare att få jobb, och det är fortfarande så, säger Sven Bremberg.

– Den andra är en långsiktig trend där vi är mycket friare att hantera våra liv, och kräver förmåga att hantera den här öppenheten. Den sista förklaringen är lite mer komplicerad, för det är ju jättefint att ha valfrihet, men det gäller att kunna hantera valfriheten.

Besvären ökar
Sven Bremberg hänvisar till flera olika studier där ungdomar fått svara på frågor om psykiska besvär, och som alla tyder på att besvären ökar.

I utredningen har också 700 elever fått ge sin syn på orsaken till stress och vad som kan göras åt den.

Att ungdomar mår sämre på grund av familjeförhållanden som skilsmässa eller försämrade kontakter mellan familjemedlemmar, eller på skolans personalminskningar, det tror inte Sven Bremberg.

I stället är det är skolan som vållar mest stress, med många prov och uppgifter.

Ett annat skäl till stress är också bristen på jobb, som särskilt drabbat yngre, och som bidrar till att ungdomar studerar allt längre upp i åren.

Lära elever hantera stress
Sven Bremberg anser att skolan måste bli bättre på att lära eleverna att hantera stress.

Han föreslår också att regeringen ska försöka främja arbetsmiljön i skolorna, bland annat genom att sprida kunskap om bra metoder mot mobbning.

Ida Fransson som går på Njudungsgymnasiet i Vetlanda, har både bra och dålig erfarenhet av hur skolan klarar det:

– I den skolan där jag går nu finns det väldigt många man kan prata med om man har det svårt, lärare kommer fram och frågar hur man mår.

Hur var det på din förra skola?

– Där brydde de sig inte över huvud taget. Där kunde lärare bara gå förbi om det var slagsmål eller om någon satt och grät. Det var jättedåligt, säger Ida Fransson.  

Rektor Yngve Filipsson vid Katedralsskolan i Växjö håller delvis med om förslagen i utredningen som lämnades till regeringen på tisdagen.

– Jag ser det väl som att skolans uppgift är att ge en utbildning, men vi är ju inte en behandlingsinstitution som ska ta hand om elever med psykisk ohälsa och behandla dem.

– Däremot måste vi ha ett utbildningssystem som inte bidrar till att skapa psykisk ohälsa, och då måste man titta på vilket utbud vi har och vilken möjlighet eleverna har att få arbete, att få kompetens vidare studier efteråt, säger Yngve Filipsson.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Lars-Peter Hielle, P3 nyheter
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".