Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Omfattande export av elskrot till u-länder

Publicerat torsdag 17 augusti 2006 kl 07.00

Under tre år har EU drivit ett speciellt projekt för att kontrollera avfallsexporten inom och ut ifrån EU, det så kallade Seaportprojektet. Tull och polis har med stöd av tillsynsmyndigheter utfört flygande inspektioner i ett stort antal hamnar i de tretton länder som deltagit i projektet.

Resultatet visar att hälften av de inspekterade lasterna innehöll avfall, som skulle exporteras olagligt till utvecklingsländer.

Asien och Afrika
Den olagliga exporten går framför allt till länder i Asien och Afrika och består av elektronikavfall, bilvrak, kabelskrot, plast och gamla kylskåp, som innehåller otillåtna köldmedier som CFC. 

I Sverige har hamnarna i Göteborg och Stockholm ingått i projektet. Här upptäckte man bland annat olagligt kabelskrot avsett för Kina och kylskåpskompressorer med CFC avsett för Pakistan.

Upp till de enskilda länderna
Nu i sommar avslutades Seaportprojektet, frågan är hur hamnkontrollen ska se ut i fortsättningen. Margareta Appelberg har deltagit i Seaportprojektet och arbetar med export och import av avfall på Naturvårdsverket.

– Nu är det alltså upp till de enskilda länderna att fortsätta med den tillsynen över gränsöverskridande transporter av avfall som Seaportprojektet avsåg, säger hon.

Vad skulle hända om man inte fortsätter de här kontrollerna?

– Då skulle förstås risken för illegala avfallstransporter öka eller vara på den nivå som var innan Seaportprojektet startade.

Transport av avfall omges av en snårskog av internationella konventioner, EU-bestämmelser och nationella regleringar. Viss typ av avfall är förbjudet att skicka till u-länder, annat kräver anmälan och medgivande från importlandet.

Svårt att skydda miljön
Problemet är att många länder i Afrika och Asien inte har kapacitet att ta hand om avfallet på sätt, som skyddar miljön och de anställda. Elektronikskrot är ett exempel.

– De direkta riskerna är det elektronikskrot som innehåller farliga komponenter, som då också är farligt avfall och som är förbjudna att skicka till länder utanför OECD. Och det är till exempel datorer tv-apparater, den typen av utrustning.

Det finns bara en viktig anledning till att EU-länder skickar sitt avfall till andra sidan jordklotet, säger Margareta Appelberg.

– Det är ju en ekonomisk fråga naturligtvis. Det är billigare att skicka till u-länder.

Fortsatt diskussion
Göteborg och Stockholm kommer nu länsstyrelserna under hösten att diskutera hur man ska upprätthålla kontrollen över avfallsexporten i fortsättningen.

Tillsynsmyndigheterna har kunskapen om hur avfallet ska klassificeras, men det är bara tull och polis som kan stoppa transporter och inspektera innehållet i containrar i hamnarna.

– Nu har vi lärt oss så mycket av Seaportprojektet, och också att samarbeta mellan tull och polis och kooperativa tillsynsmyndigheter och naturvårdsverket att det finns all anledning att fortsätta med det här, säger hon.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".