Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Helljus på dagen kan bli krav för mc

Publicerat tisdag 22 augusti 2006 kl 07.17
Säkerheten ska öka.

Vägverket överväger flera nya regler för motorcyklister. Orsaken är det ökande antalet olyckor. Bara under det första halvåret i år omkom 23 mc-förare på de svenska vägarna mot 16 under samma period 2005. Bland annat kan det bli krav på att köra med helljus och att ha registreringsskylt även fram på motorcykeln.

– Jag tror det behöver tänkas igenom väldigt seriöst på vilka olika sätt vi kan höja säkerheten i motorcykelåkandet, för det är farligt att åka motorcykel, och ska det bli något som är accepterat i vårt samhälle, tror jag det är viktigt att vi gör allt vi kan för att göra det så säkert som möjligt, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. 

Fler motorcyklister
En stor anledning till ökningen är att antalet motorcyklister blivit fler, men både Vägverket och mc-organisationerna oroas över siffrorna, och försöker nu gemensamt hitta sätt att minska riskerna.

Helljus på dagen är ett sätt att göra motorcyklarna lättare att upptäcka, och ska inte behöva blända andra bilister.

Nummerplåtar fram är en annan tanke som Vägverket har, för att exempelvis även en mc ska kunna fastna i fartkamerorna. Även de moderna mitträckena som upplevs som farliga av många motorcyklister kan komma att delvis byggas om.

Inga förslag klara
Inga förslag är klara, men Ingemar Skogö anser att det behövs konkreta åtgärder nu.

– Jag vill inte på något sätt skuldbelägga en hel grupp som åker motorcykel, men det är farligt att åka motorcykel, och jag tror att man måste vara extra försiktig och extra medveten om säkerheten när man gör det.

– Den insikten finns hos till exempel den centrala motorcykelorganisationen och vi vill diskutera vidare med dem.

Generalsekreteraren i motorcykelorganisationen SMC, Jesper Christensen, anser det finns mycket att göra för att förbättra säkerheten, inte minst vad det gäller vägarna. Det kan handla om sprickor och lösgrus.

Välkomnar dialog
Han välkomnar en dialog med Vägverket, efter att man tidigare enligt honom fått bli lite av syndabockar.

– Det är ju vanligt att man hänger ut motorcyklisterna idag, även om våra olyckssiffror har gått ned väsentligt i förhållande till antalet motorcyklar, men det är enkelt att skylla på motorcyklisterna, säger Jesper Christensen.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".