Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 20 augusti

Publicerat söndag 20 augusti 2006 kl 12.53

En kulturkrönika om årets valaffischer.

Det är dags för valaffischernas Sverige. Dagens Nyheter har testat årets affischbudskap på ett antal väljare och reklamproffs. Omdömena skiftar starkt, men rösterna från reklamvärlden underkänner främst center- och kd -affischerna som ”tråkigt floskulösa” och gammaldags.

Centern -med rekordmycket pengar att annonsera för sen partiet sålt sina dagstidningar- bjuder bland annat på Maud Olofsson i stor närbild presenterad som ”jämställare” och en ordvits som ”Mauderna tider”.

Kd förkunnar bland annat ”vi värnar om familjen” och ”bättre äldreomsorg” under Göran Hägglunds leende ansikte.Vem vill inte ha bättre äldreomsorg ? undrar en av reklamtyckarna.

”Det går bra för Sverige -varför då försämra ?” lyder ett typiskt socialdemokratiskt affischbudskap. Något som också stämmer med språk-och statsvetaren Orla Vigsös analys av vår tids valaffischer i en artikel i tidskriften Språkvård :  ”Ta inga risker” förkunnar det regeringsparti som suttit så länge vid rodret.

Valaffischer har funnits i Sverige i nästan 100 år. Deras budskap bombarderar oss en månad vart fjärde år, men vi glömmer dom mycket fort, noterar Vigsö : hur många minns någonting alls av förra valets affischer ? På litet längre sikt minns vi exempelvis yuppien i sportbilen som röstade socialdemokratiskt. Centerns litet speciella ”det här är Lennart !” räckte uppenbarligen inte för att göra Lennart Daléus till politisk vinnare. 

Vigsö pekar på de moderna valaffischbudskapens övertygelsespråk : avslappnat leende partiledare, men något formellt återstår ändå : intrycket av stabilitet, pålitlighet, ibland landsfaderlig trygghet anses ofta viktigt.

Korta textbudskap dominerar ändå över bildmaterialet.”Farmor är rädd att gå ut- 3 av 4 brott förblir ouppklarade” förklarade moderaterna i förra valet.

Typiskt för moderna valaffischer är också att nutiden fokuseras istället för visioner om framtiden, finner Vigsö. Och noterar att budskapen uppenbarligen främst går ut på att samla de redan positiva snarare än övertyga motståndare. Valaffischering handlar framför allt om intern mobilisering, menar språk-och statsvetaren Orla Vigsö.

Politikernas löften -på eller utanför affischerna - har dessvärre en tendens att buklanda i verkligheten. Om detta skriver DN-redaktören Mats Bergstrand, statsvetaren Leif Lewin och landshövding Anders Björck i boken ”När verkligheten sparkar bakut”. I en sammanfattning i tidskriften Tvärsnitt ger författarna exempel på hur verkligheten eller väljarna har ovanan att gå egna vägar, vid sidan av politikernas intentioner : kommunsammanslagningarna ledde till demokratiskt underskott, EU-inträdet till EU-skepsis och  samma EU har gett statsministern en starkare roll än grundlagen avsett.

I parlamentarismens växande vakuum styr medier och presskonferenser alltmer opinionsbildningen.Till samhällsförändringarna hör också urholkningen av det så kallade sociala kapitalet : den ökade individualismen inklusive  raset för partiers och organisationers medlemssiffror. 

”Verkligheten sparkar bakut” finner alltså trion bakom boken med samma namn, en trio bestående av en medieveteran, en statsvetarveteran och en politikerveteran. Valaffischerna på stan ger syn för sägen : ”Sverige behöver ett nytt arbetarparti ” förklarar moderaterna medan partiledaren möter i uppknäppt brokig skjorta. Lägger man till den affischen den nämnda gamla med en socialdemokratisk playboy i öppen sportbil har vi den gamla schlagern ”Ingenting är längre som förut” förverkligad...

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".