Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på bättre utvecklingssamtal i skolan

Publicerat fredag 18 augusti 2006 kl 05.57

Utvecklingssamtal har fått en allt viktigare roll i den svenska skolan. Från och med i år ska lärare upprätta individuella utvecklingsplaner för alla elever, och det ska göras i samtalen med elever och föräldrar. Men svenska lärare får ofta för dålig utbildning i utvecklingssamtal anser forskare och lärarfack.

Jenny Frohagen blev klar med sin lärarexamen tidigare i år, och hon tycker inte att utbildningen har besvarat hennes frågor.

– Vissa situationer som man kan ställas inför, att veta var slutar min roll och hur mycket ska man besvara av vissa saker. Man kan ju bli anklagad, och hur ska man förhålla sig då. Det är ju mycket kring hur man ska förhålla sig som professionell i de lägena som jag känner mig osäker på, säger hon.

Allt viktigare roll
Trots att utvecklingssamtalet, eller kvartssamtalet som det tidigare hette, har fått en allt viktigare roll i både grund- och gymnasieskolan, får lärarstudenter för dålig utbildning i att hålla utvecklingssamtal.

Det säger forskaren Johan Hofvendahl som har studerat samtalen. Han säger att lärare ofta undviker konflikter vilket kan leda till att problem inte tas upp, och att samtalen ofta avslutas på ett sätt som gör att föräldrar och elever inte uppmuntras att ta upp egna frågor.

Utbildningen på landets lärarhögskolor när det gäller utvecklingssamtal ser väldigt olika ut.

– Varje lärarhögskola får ju lägga upp sin utbildning som de vill. På en del ställen fungerar det väldigt bra, men på allt för många fungerar det inte tillräckligt bra och det har vi påpekat i lärarnas riksförbund, men vi har även påpekat på andra håll, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund.

Krav på obligatoriska kurser
Lärarnas riksförbund vill nu att regeringen ska ställa upp krav på obligatoriska kurser i alla lärarutbildningar.

Men utbildningsminister Leif Pagrotsky säger att kraven redan har skärpts, genom att det skrivits in i målen för lärarutbildningen att alla lärare som utexamineras ska ha kunskaper i att föra utvecklingssamtal.

Men om den förändringen inte visar sig räcka, kan han överväga att ställa krav på obligatoriska kurser.

– Jag tror att detta har haft en kraftfull effekt, men om jag har fel och det behövs mer, då kommer jag inte att tveka, säger Leif Pagrotsky.

Kristina Jogestrand
ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".