Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya hastighetsgränser prövas nästa år

Publicerat lördag 19 augusti 2006 kl 09.00
Vissa gator i stadsmiljö kan få ändrad hastighetsgräns.

Flera svenska kommuner kommer nästa år att på prov införa nya hastighetsgränser inne i tätorterna. 30, 40 och 60 kilometer i timmen blir de nya hastigheter som ska prövas i olika områden som ett sätt att förbättra trafiksäkerheten.

– Jag vi tror ju att 40 kilometer i timmen är en mycket lämpligare hastighet än 50 speciellt på våra huvudgator där vi har blandtrafik i dag med mycket gång- och cykeltrafik, bilar och övergångsställen som blandas om vartannat. Vi tror att vi där kan göra rätt så ordentliga trafiksäkerhetsvinster, säger Jan Moberg på Vägverket, som leder försöket.

Men ni vill också kunna höja hastigheten till 60 kilometer i timmen?

– Ja, vi har ju vissa väldigt bra gator med stora korsningsavstånd och där gång- och cykeltrafik är för sig. Där tror vi att 60 kan vara en lämplig hastighet.

Försöket med 30, 40 eller 60 kilometer i timmen ska genomföras under ett års tid med start i maj nästa år. Ett dussin kommuner har visat intresse och sju av dem ska nu under hösten väljas ut av Vägverket.

Gäller inte hela kommunen
Försöket kommer inte gälla hela kommunerna utan avgränsade stadsdelar med olika trafikmiljöer, där de nya hastighetsgränserna ersätter dagens 50 kilometer i timmen. Tanken är att farten bättre ska anpassas till hur trafiksituationen verkligen ser ut, vilket i sin tur kan leda till ökad acceptans bland bilisterna.

Vägverket har tidigare föreslagit nya hastighetsgränser på alla svenska vägar, ett förslag som regeringen nyligen sa nej till eftersom det ansågs bli för rörigt.

Vägverket kan fatta beslut
Men när det gäller begränsade områden i stadsmiljö så kan Vägverket självt fatta beslut tillsammans med kommunerna, och därför kommer försöket trots allt att genomföras.

Jan Moberg kan mycket väl tänka sig 40 och 60 kilometer i timmen på fler håll i framtiden.

– Jag tror att det finns en så stor acceptans för de här hastighetsgränserna i tätorter att det här nog kan bli verklighet om försöket faller väl ut. Däremot är frågan mycket mer komplicerad när det gäller landsbygdshastigheterna.

Men menar du att regeringen kan komma att ändra sig om det här försöket slår väl ut?

– Ja, det tror jag att den kan göra, säger Jan Moberg.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".