Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklart hur mycket valaffischerna påverkar

Publicerat söndag 20 augusti 2006 kl 16.48
Affischeringen har börjat.

Ett säkert tecken på att valrörelsen går in på slutspurten är att partiernas affischer börjar synas över hela landet. Men affischernas betydelse för valresultatet är omstridd, både bland forskarna och bland folk i allmänhet.

– Jag tror inte de har så stor effekt, jag tror mer det är de som är lättpåverkade som fastnar vid det, säger Alexandra Brodin.

– Jag tror absolut det är viktigt, som ett sätt att nå en större publik, säger Markus Majdalani.

Det är eftermiddagsrusning i Stockholms tunnelbana och Alexandra Brodin och Markus Majdalani möttes båda av en leende Fredrik Reinfeldt när de steg av tåget vid Slussen. Ja, inte personligen då, utan uppklistrad på en annonstavla.

Miljoner på reklam
Partierna lägger miljoner på reklam, trots att det är svårt att veta hur väljarna påverkas. Ingen har lyckats mäta det, säger Orla Vigsö, lektor i nordiska språk vid Göteborgs universitet.

Själv har han skrivit en hel doktorsavhandling om förra valets affischer. Då som nu är försiktighet affischernas dominerande drag.

– Man kanske är rädd att skrämma bort någon genom att vara för nytänkande. Det väl lite ett problem med att inte våga satsa, säger Orla Vigsö.

Minst räddhågsna tycker Orla Vigsö att folkpartiet är. Med affischer utformade som kvällstidningslöp berättar de vad som kommer att hända om de får bestämma.

Tolkar dagens situation
Vanligare är att affischerna tolkar dagens situation. Miljöpartiet hävdar att vi är oljeberoende och socialdemokraterna att det går bra för Sverige.

De har också en defensiv hållning eftersom de frågar om det i det läget är vettigt att sänka skatten. Inte en särskilt bra taktik om de vill vinna Markus Maars röst.

– Det ska inte vara att man hackar på de andra partierna utan vad man själv står för istället, och inte skriva vad de andra är dåliga på, säger han.

Vänsterpartiet travesterar ”Fem myror är fler än fyra elefanter”: ”Fem arbetslösa är fler än fyra direktörer den 17 september.”

Centern visar upp en Maud Olofsson i närbild och ger henne epiteten jobbmotor, jämställare och världsmedborgare, helt enligt partiets tradition av sätta sin ledare i rampljuset.

Vem minns inte Lennart? Fredrik Reinfeldt fyller samma funktion för moderaterna, vars annars ganska traditionella affischkampanj innehåller en nyhet både bildligt och bokstavligt talat.

Moderaterna använder ett farligt grepp
Partiet kallar sig numera de ”nya” moderaterna - Sveriges ”nya” arbetarparti. Ett farligt grepp, enligt valaffischexpert Orla Vigsö.

– Det är så förknippat med reklam för varumärken att det blir lite snudd på löjligt att kalla ett parti för ”nya moderaterna”. Då kunde de ha bytt namn om de är så nya, säger han.

Slutligen kristdemokraterna, där en brett leende Göran Hägglund ropar ”Ja! Vi värnar om familjen” till de potentiella väljarna.

– Man försöker ge ett mer mjukt intryck än förra gången, ingen slips på Göran Hägglund till exempel. Men de är ganska intetsägande, säger han.

Allt visar sig i september
Vem som ler också efter valet, det vet vi på morgonen den 18 september, och då försvinner också affischerna för den här gången.

En ny chans att tapetsera Sverige med sina budskap får partierna först 2010. Och till dess kan de ju alltid lägga Sonja Henrikssons tips på minnet.

– Humor, inslag med humor och om man också känner att det finns en udd i det hela, säger hon.

Max Berglund
max.berglund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".