Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på större säkerhet för bussförare

Publicerat torsdag 24 augusti 2006 kl 17.45

Årligen utsätts 100-talet busschaufförer inom kollektivtrafiken för våld, rån eller hot, i 70 fall så allvarligt att de tvingas stanna hemma från arbetet. På torsdagen diskuterades vad som kan göras åt det ökande problemet.

Peter Larsson, ombudsman på fackförbundet Kommunal säger att något måste ske snart, innan det är för sent.

– Mitt värsta scenario är att en busschaufför blir dödad, där det går så långt att man blir knivstucken eller skjuten till döds, säger Peter Larsson.

Var tredje hotad
Var tredje anställd inom kollektivtrafiken har utsatts för hot och var femte för rån eller rånförsök. Det visar den senaste undersökningen som fackförbunden Seko och Kommunal genomfört.

I Jönköping, till exempel, blev busschauffören John Hansen beskjuten med kolsyrepistol i samband med ett rån.

– Det var två ungdomar som kom fram och sa att det var ett rån. Jag sa åt dem att de skulle sticka, då sköt de mig med sju skott, berättar John Hansen.

Hanteringen av kontanter ses som ett stort problem när det gäller säkerheten och arbetsmiljön. Många chaufförer hanterar dagligen stora summor pengar.

Olika syn på kontanter
I Stockholm har summorna ökat efter införandet av ett nytt betalsystem, medan man i Örebro har tagit bort kontanthanteringen på bussarna efter klockan 18.

På torsdagen diskuterades just säkerheten vid ett möte mellan infrastrukturminister Ulrica Messing, Sveriges lokaltrafikförening och fackförbundet Kommunal.

De har kommit överens om fyra områden att arbeta med:

  • Att det ska bli dyrare att köpa sin resa i bussen för att få fler att köpa förköpsbiljetter
  • Mer kameraövervakning
  • Tryggare ändhållplatser för att minska risken för rån
  • Tydligare krav när avtal skrivs med bussföretagen

– Som upphandlare har politiker ett ansvar. På samma sätt som vi har krävt både bälten och alkolås i bussar under de senaste åren, kan politiker när man upphandlar kollektivtrafiken, kräva att till exempel kontanthanteringen blir så liten som möjligt, säger infrastrukturminister Ulrica Messing.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".