Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Produktplacering i böcker nytt i reklamen

Publicerat tisdag 29 augusti 2006 kl 07.35

Produktplacering i filmer, alltså att olika produkter med varumärkesnamn förekommer, är ett välkänt fenomen. Nu kommer produktplacering även i böcker.

Några kända fall finns utomlands men Peter Carnello som jobbat länge med produktplacering inom film och tv är övertygad om att det också kommer till Sverige.

– Det finns, men det är ingen som vågar ställa sig rakryggad och säga ”Japp, i min senaste bok så gjorde jag de här avtalen”, säger Peter Carnello.

Det är svårt att hitta exempel på produktplacering i böcker i Sverige. Men från utlandet finns några kända exempel där ett smyckesföretag, bilföretag och kosmetikaföretag betalat författarna för att nämna bolagens namn.

Nya vägar att nå ut
Magnus Söderlund, docent inom företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, säger att man försöker hitta nya vägar för att nå ut med reklam.

– Det har blivit så trångt i normala kanaler. Det är hur många budskap som helst som trängs om utrymmet. Samtidigt expanderar utrymmet för reklam dessutom, säger Magnus Söderlund.

Produktplacering inom olika områden beräknas i år omsätta mer än 22 miljarder kronor i världen och förväntas fördubblas inom några år.

Säljer sin själ
Produktplaceraren Peter Carnello menar att produktplacering i böcker inte är helt okontroversiellt.

– Konst och kommers, det är inte alltid något man vill visa för andra att man håller på med. När man jobbar med kultur ska det uppfattas som något mycket finare än allting annat. Därför är det en känslig fråga. Det är någonting fult från kulturella håll att tvingas jobba med kommersiella krafter. Men mycket handlar om okunskap och rädsla. Man får en känsla av att man har sålt sin själ för att få ihop saker, vilket inte är någonting konstigt alls, egentligen, säger Peter Carnello.

Författaren Björn Ranelid, som trots att han har gjort reklam för en affärskedja, tar starkt avstånd från produktplacering i böcker.

– I samma stund som någon föreslog det skulle jag säga nej. Inga pengar i världen kan köpa mig på det sättet, säger Björn Ranelid.

Marie Hansson
marie.hansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".