Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Partier kartlägger väljare

Publicerat onsdag 17 juli 2002 kl 05.00
Flera av de politiska partierna har under våren gjort stora genomgångar av olika bostadsområden för att ta reda på var det finns flest sympatisörer. Kostnaderna har varit omkring hundra tusen kronor per parti. Innan valet kommer partierna att bearbeta väljare i dessa områden genom bland annat dörrknackning.
PG Lundberg är informationschef hos kristdemokraterna: – Vi har försökt att kartlägga var det finns större sannolikhet att blivande kristdemokrater finns. Anlitat undersökningsföretag Kristdemokraterna har låtit ett undersökningsföretag samköra olika variabler som till exempel inkomst, boende och värderingar, om man till exempel tycker högre bistånd är viktigt. Genom samkörningen har man fått reda på vilka områden där blivande kristdemokrater bor och där sätter man in extra hård marknadsföring. Socialdemokraterna riktar information Även socialdemokraterna vill rikta sin information och har låtit ett företag gå igenom Sverige i 68 000 olika mosaik områden, ibland så små områden som 300 gånger 300 meter. Där har partiet letat upp de starkaste socialdemokratiska fästena för att satsa på mer informaion där. Mats Lindström arbetar med opinionsfrågor hos socialdemokraterna och enligt honom är det en liten del av den totala kampanjbudgeten som riktas: – När vi knackar dörr är det ju bättre om vi vet att vi når fem av tio sossar än en av tio sossar. Bengt Broberg från Stockholm är en av väljarna som Ekot träffat: – Jag är nog lite negativ, jag tycker att man ska bilda sig en uppfattning under lite lugnare förhållanden.
Edvard Unsgaard
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.