Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Räfflor i vägkanten räddar trötta förare

Publicerat söndag 27 augusti 2006 kl 16.45

Frästa räfflor i vägkanten för att väcka trötta förare har minskat antalet olyckor märkbart på svenska vägar. Det visar uppföljningar från Trafikforskningsinstitutet VTI som nu vill utveckla metoden.

– På de sträckor de finns har de stor betydelse. Vi kan i studier se att man kan reducera avkörningsolyckor till höger, singelolyckor, med mellan 50 och 60 procent, säger Anna Anund som är forskare på VTI.

Det betyder att det här verkligen får ner antalet olyckor?

– Absolut. Räfflor är en jättebra åtgärd för att minska antalet olyckor. Det visar andra studier från USA också, säger hon.

Kraftig skakning i bilen
Det skakar kraftigt i hela bilen när man råkar komma vid sidan av vägbanan och köra över den nedfrästa räfflan i asfalten.

E4:an mellan Jönköping och Värnamo var en av de första sträckorna i landet med den här typen av räfflor. Enligt VTI:s uppföljning har det lett till en kraftig minskning av antalet avkörningsolyckor. Metoden används nu som standard vid alla nya motorvägsbyggen.

– Räfflor är tänkt att ge föraren en signal när man omedvetet är på väg att lämna körfältet. Sedan är det självklart också bra för att kanske styra trafiken. Det kan vara en åtgärd för att säkerställa att man inte gör omkörningar på sträckor som är mindre lämpliga, säger Anna Anund.

Istället för mittvajer
Vägverket ska även pröva räfflor i mittlinjen på totalt 175 mil väg där man kanske inte har plats för mittvajerräcke som ett sätt att minska mötesolyckorna. Men där är effekten än så länge inte utredd ordentligt.

Samtidigt utreder nu VTI vad som händer om man ersätter räfflorna med automatiska vibrationer i bilarna.

Ett bilmärke har redan en modell där infrarött ljus känner av när man passerar en linje och då varnar genom att förarsätet vibrerar.

Fördelar med automatiskt system
Ett par hundra sådana bilar finns i Sverige. Enligt VTI:s studier så har det automatiska systemet fortfarande brister som att tekniken inte fungerar i snö eller med slitna linjer.

Men Anna Anund ser flera fördelar med att utveckla den tekniken.

– Det finns många fördelar. Dels att man kan förse förarna med information om man är på väg att köra av till höger eller vänster. Man kan kanske initialt ha en lägre frekvens på vibrationerna och vartefter man är på väg av öka den. Man kan också se en fördel i att inte skapa något externt buller för att det finns boende omkring de här frästa räffelsträckorna som har problem med att det låter för mycket, säger hon.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".