Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler små servicebutiker går omkull

Publicerat måndag 28 augusti 2006 kl 07.35
Många kiosker bär sig inte.

Allt fler kiosker, tobaksaffärer och andra små servicebutiker får det svårt att överleva, enligt branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fastfood.

Husam Fares, som äger och driver Saras tobak på Södermalm i Stockholm är en av många kioskägare som har svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Jag tror inte att de små butikerna kommer att klara sig framöver. Det är många som redan har gått i konkurs och jag tror att de bara blir fler och fler. I går fick jag ett samtal från en egenföretagare som hade gått i konkurs som frågade om han kunde få jobba hos mig. Han hade haft eget i mellan 15 och 20 år. Men jag fick säga nej. Jag har inte råd att anställa någon nu, säger Husam Fares.

De små privata kioskerna, tobaksaffärerna och småbutikerna har fått mycket hård konkurrens från lågpriskedjor och andra matvarukedjor.

Små vinstmarginaler
På många av de produkter som säljs är det mycket små vinster. Ofta är butikens andel också fastställd av andra parter, till exempel på biljetter, spel och cigaretter. Det är heller inte alla som får vara spel- eller frimärksombud.

På grund av höga ob-tillägg på kvällar och helger kostar det mycket att anställa personal. Hyrorna för dem som ligger centralt är också höga.

En tredjedel av småbutikerna byter ägare varje år. En del av dem försvinner helt. Det berättar Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fastfood.

”Tydlig utslagning”
– Man ser en tydlig utslagning även om vi inte kan säga exakt hur stor den är, men den finns. Detta är en extremt utsatt grupp småföretagare som jobbar under väldigt tuffa villkor och som nästan inte tjänar några pengar alls, men som inte skriker högt, säger han.

Butikerna tvingas ofta sälja varor som de knappt tjänar pengar på alls, för att inte förlora kunder, till exempel SL-kort och SJ-biljetter. Om kunderna dessutom betalar med kreditkort, så kan försäljningen innebära förlust på vissa varor.

Får betala ur egen ficka
Husam Fares, från Saras tobak i Stockholms innerstad, berättar hur det kan bli.

– Om någon köper ett SL-kort för 600 kronor är min marginal mellan fyra och fem kronor. Om kunden då betalar med kreditkort får jag betala tolv kronor, plus öppningsavgift på tre kronor, alltså 15 kronor. Då får jag betala upp till sju kronor ur min egen ficka om man bara köper SL-kort hos mig, säger han.

Marie Hansson
marie.hansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".