Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU-beslut begränsar biltillverkares makt

Publicerat onsdag 17 juli 2002 kl 17.40
Ett beslut i EU-kommissionen på onsdagen kan bana väg för billigare bilar och lägre kostnader att äga bilar. Beslutet syftar till att öka konkurrensen på bilmarknaden, och därmed stora prisskillnader på bilar i Europa. Bland annat ska alla bilmärken kunna säljas under ett och samma bilhandlartak, men bilindustrin hävdar att förslaget kan leda till att mindre handlare slås ut och att konsumenterna förlorar på det.
Idag har biltillverkarna stor makt att bestämma vem som ska få sälja och reparera deras bilar, men enligt EU-kommissionens beslut ska alltså bland annat alla bilmärken kunna säljas under ett och samma bilhandlartak och återförsäljarna ska få mer makt. Med ökad konkurrens är tanken också att de stora prisskillnaderna på bilar i Europa ska minska. Dyrt i Storbritannien Det kan skilja upp till 50 procent mellan billigaste och dyraste land för identiskt samma bilmodell. Dyrast är Storbritannien. Från och med oktober i år ska återförsäljare ges friare händer dels att sälja till andra försäljare längre ner i kedjan, dels att sälja till andra försäljare som ligger utanför den stora återförsäljarens geografiska spridningsområde. Biltillverkarna får ett år på sig att anpassa verksamheten till de nya reglerna, som även väntas ge lägre service- och reparationskostnader genom att auktoriserade verkstäder ska få sälja andra reservdelar än orginalen från biltillverkaren, det som brukar kallas för piratdelar. Pengar och lobbying Bilindustrin har kämpat med näbbar och klor, eller med pengar och lobbying, för att förhindra den här ändringen, och i snart 20 år har branschen levt med ett EU-undantag från normala konkurrensregler, men nu tycks det vara slut. Biltillverkarna har bland annat fört fram argumentet att avregleringen skulle ge sämre säkerhet i bilarna, att bilstormarknader kommer att växa fram och att småhandlare slås ut. Tillverkarna vann en liten seger på onsdagen; de får ända fram till år 2005 på sig innan regeln om fri etablering inom hela EU för återförsäljare införs.
Tommy Fredriksson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.