Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Alltfler företag slopar gratisnummer

Publicerat lördag 20 juli 2002 kl 15.00
Allt fler bolag och myndigheter slopar sin kostnadsfria telefonservice. Det har helt enkelt blivit för dyrt, och istället är det nu kunderna som får betala.
För 10 år sedan öppnade SJ sin kostnadsfria telefontjänst. Orsaken var att många försäljningsställen lades ner och med den nya telefontjänsten sade SJ att servicen ändå inte skulle bli sämre, men sedan februari i år är gratisnumret, det så kallade 020-numret, slopat. Istället får den som ringer betala en öppningsavgift på drygt 50 öre och dessutom 23 öre per minut. Ringer du från en mobiltelefon får du lägga på den vanliga samtalsavgiften från mobilen. Kunderna betalar istället för SJ, alltså. – Nu har vi sett att den här servicen kostar rätt så mycket pengar som folk som inte nyttjar den fått betala, säger Ronny Hörstrand, butiksområdeschef. Därför har vi valt att de som använder sig av servicen får betala den också. Vilka reaktioner har ni mött på det här? – Det är väldigt blandade reaktioner så det är svårt att generalisera. Både de som tycker det har blivit besvärligare och en del som tycker det är dyrare så det är blandat. Andra som numera har betalnummer är SAS, Riksskatteverket, Föreningssparbanken, Nordea och många landsting och försäkringskassor. Företagen tycker helt enkelt att det blivit för dyrt med gratisnummer. – Förra året hade vi en kostnad på 23 miljoner, en kostnad vi nu bestämt att kunden får stå för, säger Ronny Hörstrand. Vi har bedömt att vi var tvungna att genomföra det här, och vi ser en positiv utveckling att vi har något färre samtal men att vi säljer lika mycket eller mer fast vi nu tar betalt av kunden.
Fredrik Sperling, Ekot

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.