Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Godstransporter slarvar med säkerheten

Publicerat lördag 2 september 2006 kl 04.15
Många transporter med farligt gods slarvar med reglerna.

Det är vanligt att farligt gods transporteras i strid med gällande regler. Nästan var fjärde transport som kontrollerades av polis förra året, fick anmärkning.

Bo Zetterström på Räddningsverkets enhet för farligt gods, är kritisk.

– Det är inte bra att på mer än var femte fordon som man kontrollerar finns någon typ av anmärkningar. Så har det varit i många år nu, säger han.

I fjol gjorde polisen nära 6 400 kontroller av transporter av farligt gods. Drygt 1 400 kontroller eller 22 procent, ledde till anmärkning för brott mot reglerna för transport av farligt gods.

Transporter förbjöds fortsätta
I nära 400 fall var anmärkningarna så allvarliga att transporten förbjöds att fortsätta. Andelen anmärkningar har i flera år legat kring mellan 20 och 25 procent.

De vanligaste felen är att godsdeklarationerna är ofullständiga eller saknas, eller att brandsläckarna inte fungerar.

– Man ska ha två brandsläckare med sig, en i hytten och en utanför hytten. De ska kontrolleras varje år. Det krävs inte några speciella, häftiga åtgärder för att kontrollera det. Men inte ens det klarar man av.

– På avsändarsidan gäller det att skriva en godsdeklaration på rätt sätt. Ifall det blir en olycka ska räddningstjänsten ha en möjlighet att se vilket gods som finns på fordonet, så att man kan vidta rätt åtgärder, säger Bo Zetterström på Räddningsverket.

Bättra på rutinerna
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har gemensamt med transportindustrin och kemiföretagen uppmanat sina medlemsföretag att bättra på rutinerna.

Alf Levander, som bevakar frågor om farligt gods hos Sveriges Åkeriföretag, säger att krångliga regler kan ligga bakom många av anmärkningarna.

– Vi har ett regelverk som är på ungefär 1 100 sidor. Att begära att varje transport ska vara helt felfri och följa alla dessa regler tror jag är svårt. Det gäller att ha fokus på det som är riktigt farligt, säger han.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Fakta

  • Antal tillsyner: 6 375
  • Tillsyner med anmärkningar: 1423
  • Rapport till åklagare: 464
  • Förbud: 380
  • Förelägganden: 1073
  • Förbud och föreläggande vid samma tillfälle: 49
  • Antal anmärkningar totalt: 1841.

Källa: Räddningsverket, som analyserat siffrorna från polismyndigheterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".