Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arga kunder anmäler Bredbandsbolaget

Publicerat torsdag 7 september 2006 kl 12.30

Datainspektionen överväger nu att granska Bredbandsbolagets säkerhetsrutiner. Detta efter att bredbandsleverantören tidigare i veckan skickade ut både användarnamn och lösenord i reklambrev till sina 380 000 kunder i Sverige.

En färggrann folder damp ner i brevlådorna hos Bredbandsbolagets kunder. Företaget vill locka sina användare att ladda ner musik och beställa andra tjänster.

Men i foldern fanns också kundernas privata inloggningsnamn och lösenord utskrivna. Om man ville gick det genom att böja lite på den trevikta försändelsen och kika in att se de känsliga uppgifterna.

Datainspektionen fick under ondsagen in ett mindre antal anmälningar från uppretade bredbandskunder.

En av dem är Per-Olof Moen i Varberg.

– Först blev jag förvånad och sedan blev jag arg. Och rädd att mina inloggningsuppgifter skulle hamna i orätta händer, säger han.

Kommer du att stanna kvar som kund hos Bredbandsbolaget?

– Det får jag se. De måste ju komma med en förklaring.

På Datainspektionen har man ännu inte hunnit behandla anmälningarna. Men i en första bedömning menar man att Bredbandsbolaget, som är ett dotterbolag till Telenor, inte verkar ha brutit mot personuppgiftslagen, PUL, som ska skydda privatpersoners integritet när det gäller behandling av personliga uppgifter.

– Att den här typen av uppgifter kommuniceras mellan kund och tjänsteleverantör är inget som bryter mot någon normal behandling, säger Magnus Bergström som är IT-säkerhetsspecialist på Datainspektionen.

Men om det har skett på ett sådant sätt att andra kan ta del av informationen?

– Det är främst en fråga om förtroende mellan kund och tjänsteleverantör i det här fallet. Om man ser det som en säkerhetsfråga så finns det definitivt bättre sätt att förmedla den här typen av uppgifter, säger han.

Bristerna gör nu att Datainspektionen överväger att titta närmare på Bredbandsbolagets säkerhetsrutiner.

– Om det är ett generellt systemfel finns det anledning för Datainspektionen att ta del av hur Bredbandsbolaget ser på det här och i sådana fall komma med ett yttrande, säger Magnus Bergström.

Anna Thorbjörnsson är marknadschef på Bredbandsbolaget.

– Vi ser allvarligt på den här incidenten. Det handlar om integritet och att de värnar om sina kunders säkerhet. Blir det någon rättslig sak av det här får vi ta den diskussionen då, säger Anna Thorbjörnsson.

Bredbandskunden Per-Olof Moen i Varberg hoppas att ingen fått tag i hans lösenord.

– Det jag arbetar med har jag där. Jag jobbar mot börsen och annat och vill inte att det ska komma i orätta händer, säger han.

Men nu har du nytt lösenord i alla fall?

– Ja, jag bytte direkt.

I ett e-postmeddelande till sina kunder ber nu Bredbandsbolaget om ursäkt för att man inte skickat lösenordet i ett väl förseglat brev. Man ber också kunderna att ändra sina lösenord.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".