Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre sjöpoliser i fem av åtta distrikt

Publicerat lördag 20 juli 2002 kl 08.28
I fem av åtta sjöpolisdistrikt är antalet sjöpoliser färre i år än förra året. Bara i Stockholm är det fler sjöpoliser i år. Och där har man också startat ett särskilt projekt för att öka sjösäkerheten.
Det är fredag kväll under Årstabron i Stockholm och sjöpolisen Dan Östman planerar helgens fart- och nykterhetskontroller på fritidsbåtsägarna med sina kollegor. Projektet med att öka sjösäkerheten startade i våras och innebär fler sjöpoliser, tätare kontroller, och ett mer organiserat samarbete med kustbevakningen. Som enda sjöpolisdistrikt i landet kan man visa upp nästan dubbelt så många sjöfyllerister i juni i år jämfört med förra året. I år är det 13 mot sju personer förra året. – Målsättningen är att öka sjösäkerheten. Det är betydligt fler som ser oss än de som blir rapporterade. Och synligheten är minst lika mycket värd, säger Dan Östman, sjöpolis i Stockholm. Men i fem av landets åtta sjöpolisdistrikt arbetar färre poliser i år än förra året. Så är det exempelvis i Göteborg där Göran Myrman är sjöpolischef. – Vi har inte kunnat få den extra tilldelning av personal som vi har varit vana vid tidigare år, vilket betyder en båt mindre, säger Göran Myrman. Personalbrist är största orsaken, och så är det också i Norrbotten och i Östergötland, där man i praktiken ställer in bevakningen efter första september. I Karlstad och Västerås kommer sjöpolisernas båtar ligga vid kaj oftare i år än vanligt. Sjöpolisen kostar mycket pengar, men gör få ingripanden, och i höst så ska Rikspolisstyrelsen diskutera dess framtid Men under Årstabron i Stockholm dundrar en liten motorbåt förbi polisens laserinstrument i 30 knop och sjöpolisen hinner ifatt dem. 22 knop för fort och 1 200 kronor i böter blir det för båtägaren. Helgens pass resulterar i två kollisioner, tre sjöfyllerister och 10 fortkörare. – Vi vet av erfarenhet att 100 procent av dödsolyckorna är alkoholrelaterade, säger Dan Östman på sjöpolisen i Stockholm.
Katarina Helmerson, Ekot, och Pelle Oskarsson, Ekot i Göteborg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.