Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kostsamt följa regler för båttoaletter

Publicerat söndag 21 juli 2002 kl 12.22
Östersjöstrategin, som bland annat ska minska utsläppen från båttoaletter, urholkas allt mer. Från 2005 skulle det vara förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i havet, men få tror att förbudet verkligen blir av.
Trots det ska nya regler införas och tömningsanläggningar för mångmiljonbelopp installeras i hundratals hamnar. Utö i Stockholms skärgård är pionjärer när det gäller att ta hand om avföring från fritidsbåtars toatankar. Redan 1986 installerades anläggningen, men det är inte många som använder den specialbyggda slamsugen, enligt hamnkapten Per Sandström. Till nästa år ska ungefär 200 hamnar kunna ta hand om båtgästernas toalettavfall enligt den så kallade Östersjöstrategin. Varje anläggning kostar mellan 30 000 och 200 000 kronor, något som hamnarna själva får stå för. Och från år 2005 är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut innehållet i toatanken i skärgården. Frågan är hur det blir praktiken. För de flesta båtar innebär det ombyggnader för tusentals kronor. Pia Gabrielsson och Daniel Wallmark ligger med sin 30 fots segelbåt i gästhamnen på Utö. – Man kör på som man har gjort tidigare tror jag, säger Pia Gabrielsson. Svårigheten är att kontrollera om någon tömmer tanken i havet. De dyra ombyggnaderna, och uppfattningen att toalettustläppen är försumbara har undergrävt förtroendet för Östersjöstrategin. Samt även för Sjöfartsverket som skrivit de svenska föreskrifterna. Många tror att utsläppsförbudet aldrig genomförs fullt ut, och även Sjöfartsverket har börjat bli tveksamma till sina egna regler. Anders Wissler är byrådirektör på verket. – Ja, för att ett utsläppsförbud ska vara aktuellt så skulle det vara acceptabelt ur politikers, myndigheters och båtlivets synvinkel, säger Anders Wissler. Så om båtlivet inte tycker att det här en bra ordning, då kan det bli svårt att genomföra ett utsläppsförbud? – Ja, det tror jag, svarar Anders Wissler, byrådirektör på Sjöfartsverket.
Fredrik Sperling, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.