Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS testar id-system med fingeravtryck

Publicerat tisdag 12 september 2006 kl 12.00
Nytt system finslipas.

För första gången får flygresenärer som flyger inrikes med SAS lämna fingeravtryck vid incheckning. Systemet testas och finslipas just nu på Kallax flygplats i Luleå, och ska sedan införas på övriga flygplatser som trafikeras av SAS.

Bakgrunden är skärpta säkerhetskrav.
Resenären Lars Bergström får instruktioner hur han ska göra för att lämna sitt fingeravtryck.

– Det kändes väldigt enkelt, och det känns väldigt säkert också. Legitimationen kan man ju glömma eller tappa, men fingret har man ju alltid med sig. Så det känns väldigt enkelt och praktiskt, säger Lars Bergström.

Incheckning och boarding
Det Lars Bergström gjorde var att trycka sitt finger mot en liten låda med en glasskiva vid incheckningen.

Vilket finger är valfritt, men när det är dags att kliva ombord så gäller det att komma ihåg vilken fingertopp man använde för då är det dags att göra om samma procedur.

Ulrika Fager är pressinformatör vid SAS.

– När resenären har avslutat sin resa så spar inte vi någon information, det här är ingen information som går att återanvända på något sätt. Det är bara för att lösa det problemet vi har med att man ska matcha att den passagerare som kliver ombord på planet är samma som den som lämnat in bagaget, säger hon.

Frivilligt att lämna avtryck
Att lämna fingeravtryck är frivilligt, det är ett krav som Datainspektionen ställde för att ge SAS tillstånd att införa denna nya form av identitetskontroll.

Det går alltså fortfarande att visa vanliga id-handlingar, för den som vill.

Efter beslut i EU skärptes säkerhetskontrollerna vid inrikesflyg i Sverige i våras, med bland annat krav på identitetskontroll vid incheckning. Tidigare gällde det bara utrikesresor.

De skärpta säkerhetskraven är en följd av terrorattackerna mot USA för fem år sedan.

Systemet ska spara tid
SAS räknar med att kontrollen av fingeravtryck kommer att spara tid jämfört med om alla passagerare ska plocka upp och visa sina id-kort.

– Som resenär vill man åka säkert, och det är viktigt att man känner sig trygg. Det här tillhör ju tidens tand, och då är det viktigt att den säkerheten är säker och att den även är praktisk, säger Lars Bergström.

Maria Gustafsson
maria.gustafsson@sr.se

Åsa Wistedt, SR Norrbotten
asa.wistedt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".