Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Behöriga lärare inte viktigast för eleven

Publicerat tisdag 12 september 2006 kl 17.17

Enligt den undersökning från Skolverket som kom på tisdagen spelar det ingen roll, för den fjärdedel av eleverna som har sämst betyg, huruvida läraren är utbildad eller inte i det ämne han eller hon undervisar i.

Och i matematik går det inte att se på elevernas kunskaper om de har haft utbildade lärare eller inte.

Eleverna Alexandra Belajev och Lukas von Bader i Stockholm talar om andra egenskaper än utbildning när de betygsätter lärare.

– Jag hade en väldigt duktig lärare i matte och NO, som var väldigt entusiastisk och hjälpte alla eleverna mycket individuellt. Det kanske gick väldigt mycket utanför hennes jobb, men det gjorde att man lärde sig och att man ville lära sig, säger Lukas von Bader.

– Hon är inte bra, hon är tråkig och pratar jättetyst, och har ingen kontakt med klassen. Men min lärare Torsten, han är bra, för han är strikt. Om vi inte gör som han säger så slänger han ut oss, så han är lite småläskig, men man lär sig då, säger Alexandra Belajev.

Tiotusentals lärare utan utbildning, eller utbildning i rätt ämnen, jobbar i de svenska skolorna.

Skillnader i inlärning
I grundskolan i ämnena engelska och svenska har eleverna lärt sig mer när deras lärare har varit utbildade i att undervisa just i engelska och svenska, enligt Skolverkets rapport.

Men i matematik spelar det ingen roll om läraren varit utbildad eller inte, det syns ingen skillnad på elevernas kunskaper.

Skolverket tror att förklaringen ligger i den skadliga klassrumskulturen att låta eleverna sitta för sig själva och räkna.

Kompetensutveckling behövs
Om de utbildade lärarna tycker att det är tråkigt att undervisa, och om de inte har tillit till sin egen kompetens, är de inte bättre för eleverna än outbildade lärare för den fjärdedel av eleverna som har sämst betyg.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz tycker att det visar att lärarna behöver kompetensutvecklas.

– Man måste arbeta betydligt mycket mer med kompetensutveckling och skolnära forskning för att kunna stötta eleverna, för här behöver skolan mer kunskap, säger Eva-Lis Preisz.

”Engagemanget är väldigt viktigt”
Bäst är de lärare som undervisar i ämnen de är utbildade för, och är säkra på sin pedagogiska förmåga och tycker det är roligt att vara lärare. De kan lyfta alla elever i en klass.

Filip Lindblom vet vad han gillar hos en lärare.

– Engagemanget är väldigt viktigt, säger Filip Lindblom.

– Han heter Torsten i alla fall, han är jätteduktig, jag älskar honom, han massa erfarenheter och historier att berätta. Då är det lättare att lära sig, för att då är det kul att lyssna, säger Mimmi Lundberg i Stockholm.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".