Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska företag går emot uppköpstrenden

Publicerat torsdag 14 september 2006 kl 18.02

Scania håller på att köpas upp av tyska MAN och det är lätt att tro att Sverige håller på att tömmas på företag. Men enligt Institutet för tillväxtpolitiska studier, ITPS, är det vanligare att svenska företag köper upp utländska företag än tvärtom.

Enligt ITPS blev 275 utländska företag svenskägda förra året medan 233 svenska företag blev utländska, alltså 42 företag fler som kom i svensk ägo. Så har det varit de senaste åren.

Tittar man på antal anställda så är det nästan dubbelt så många personer anställda i svenska dotterbolag utomlands än antal svenskar anställda i utlandsägda företag i Sverige.

Svenska företag köper europeiskt
Generellt ökar handeln med företag över nationsgränserna och svenska företag satsar mest på att köpa företag i Europa, säger Anne-Christine Strandell, analytiker på ITPS.

– Om vi ser var de har flest anställda, så är det i Europeiska unionen, de gamla medlemsländerna och i USA, nära 70 procent av alla anställda. Vi ser också att de har ökat kraftigt, framför allt i Estland, Polen och Tjeckien.

Kan man se tvärtom, vilka länder som går in och köper svenska företag?

– Talar man om antalet företag så är det Norge som leder. När det gäller anställda så är det USA, säger Anne-Christine Strandell.

Även om antalet svenskägda företag ökar så är det ändå ett problem att så stora svenska bolag köps upp, säger Pontus Braunerhjelm, professor i internationell affärsverksamhet på KTH.

Uppköp ger återverkningar
– Den svenska ekonomin är dominerad av storföretag som inte kan jämföras med något annat land. Det innebär att när ett svenskt företag blir köpt, så kan det också ha stora återverkningar på svensk ekonomi.

– Här är en skillnad: tar man Scania-fallet som är en dominant och viktig aktör i svensk ekonomi och jämför med till exempel när Electrolux köpte företag runt om i Europa, så var de förhållandevis små, ofta i relation till de länder där de köpte. Då kan man inte få samma återverkningar på de ekonomierna, säger Pontus Braunerhjelm.

Sofie Pehrsson
sofie.pehrsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".