Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

500 nya jobb på Ericsson

Publicerat fredag 15 september 2006 kl 16.13

Telekomföretaget Ericsson nyanställer 500 ingenjörer i samband med att företaget gör om hela sin struktur. Ett nytt affärsområde skapas som helt ska fokusera på utveckling av musik, tv och speltjänster, något som just nu växer kraftigt runtom i världen.

”Idag laddas sex procent av all musik som säljs ned digitalt. Om några år är den siffran kanske 35 procent, och knappt någon köper cd-skivor längre.”

Ericssons vd Carl Henrik Svanbergs tog upp exemplet på fredagen när han presenterade telekomjätten Ericssons nya företagsstruktur.

Mer konsumentvänligt företag
Företaget ska bli mer konsumentvänligt hette det, och det handlar mycket om att vara med på det som man ser som det nya stora tillväxtområdet. Plattformar och tjänster som kan användas för att via bredband eller mobiltelefoner ladda ner musik, tv och spel.

För det här kan man också anställa 500 nya unga ingenjörer, till största delen i Sverige. Det ska ses mot bakgrund av att Ericsson nyligen köpt ut 1 000 anställda över 35 år som alltså lämnar Ericsson.

Men utöver de 500 kommer ytterligare, yngre förmågor får man förmoda, att anställas, enligt Carl-Henrik Svanberg.

– Det kommer att sluta med att vi är tillbaka där vi började, säger han.

När är ni det tror ni?

– Kanske inom en 24-månaders period. Men det innebär att vi har fått en lite bättre åldersblandning.

Med ett delvis nytt fokus så letar företaget också nya kunder och här handlar det om snabbväxande internetföretag som förhoppningsvis vill använda sig av Ericssons mobila tjänster, enligt Svanberg.  

Satsar på internetföretag
Han nämnde namn som IP-telefoniföretaget Skype som grundades av svenske miljardären Nicklas Zennström, Google och Yahoo.

– Det är inte direkt kunder för oss i våran traditionella verksamhet. De köper och bygger inga nät och det finns ingenting att serva där. Däremot kan de bli kunder på multimediasidan, säger Carl-Henric Svanberg.

Har ni träffats och pratat med dem om det?

– Det är klart att i en sådan här bransch träffar alla varandra, och känner varandra.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".