Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora nedskärningar på Ford

Publicerat fredag 15 september 2006 kl 18.03

Biltillverkaren Ford meddelade på fredagen att man kommer att genomföra stora nedskärningar för att företaget ska kunna överleva. En fjärdedel av produktionskapaciteten och en tredjedel av de anställda ska bort och det blir ingen aktieutdelning.

New York-börsen verkar dock tveksam till att det går att få fart på Ford igen och aktien som har skräpstatus sjönk med sju procent direkt efter fredagens presskonferens.

– Vi måste vända denna amerikanska ikon, detta mycket viktiga amerikanska företag. Ja, så sa den nye Fordchefen Alan Mulally från Boeing som ersatt den alltför veke Bill Ford som vd för att rädda biltillverkaren från konkurs.

Storsläggan framme
På fredagens presskonferens meddelades att 14 000 tjänstemän kommer att avskedas och att alla 75 000 bilarbetare kommer att erbjudas avgångsvederlag på upp till en miljon kronor per person.

Målet är att minska antalet anställda med närmare 30 procent och produktionskapaciteten med 26 procent. 16 fabriker stängs och det blir ingen utdelning till aktieägarna.

Sammanlagt hoppas Fordledningen att spara 35 miljarder kronor. Fords strategi är att acceptera mindre marknadsandelar och ändå uppnå lönsamhet.

Alan Mulally gör det klassiska för en ny vd, han slår till med storsläggan och skruvar ner förväntningarna på lönsamhet de närmaste åren. Men den avgörande frågan är om Ford tillräckligt snabbt kan fram nya bilmodeller som är lika bra som de japanska konkurrenternas.

Ford Mustang går bra
Just nu är det bara retro-bilen Ford Mustang som går riktigt bra bland de egna märkena. Frågan är om Ford är för sent ute då det gäller crossover-bilar och hybrider. Jo, försäkrade Allan Mulally se på Volvo XC 90 den kom sent till marknaden för små SUV:ar men har gjort succé.

Volvo personvagnar som ägs av Ford meddelade tidigare veckan att man ska reducera personalstyrkan med 1 200 personer, i huvudsak tjänstemän och konsulter. På Volvo personvagnar i Göteborg säger man att man inte kommer att drabbas av de beslutade besparingarna.

Det är inte Volvo som är vårt problem i Europa, utan Jaguar säger en Ford medarbetare till Ekot.

Thomas Nordegren, Washington
thomas.nordegren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".