Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler klagar på råd från banker

Publicerat onsdag 24 juli 2002 kl 05.13
Allt fler småsparare hör av sig till Konsumenternas Bankbyrå för att klaga på placeringsråd de fått av banker och aktiemäklare. 1999 fick man ta emot 400 klagomål. I år räknar man över 1000.
Sven Kjellgren fick rådet att köpa aktier i IT-bolagen Icon Medialab och Cell Network. Idag ångrar han bittert att han lyssnade på mäklaren som gav honom rådet. I början av mars år 2000 hade Sven Kjellgren 190 000 kronor placerade hos värdepappersförvaltare. Några månader senare, efter en serie dåliga råd, fanns det inte mer än 25 000 kronor på hans konto. 165 000 kronor hade då gått upp i rök. –Vid det tillfället talade de om att båda aktierna låg inför en nära vändpunkt och skulle fortsätta upp inför efter nedgång som har varit. Istället fortsätter de att rasa rakt ner i källaren. När man själv inte har den överblick över marknaden som man kanske borde ha, då vänder man sig till mäklaren och så tror man att de vet mer och har en bättre överblick än vad man själv har och det har de inte, säger Sven Kjellgren. Allt fler klagomål Fallet är inte unikt. Konsumenternas Bankbyrå, som finansieras av bank och finansbranschen, får ta emot allt fler klågomål från småsparare som känner sig lurade eller vilseledda av rådgivare. Från 400 klagomål 1999 till 935 klagomål förra året och ännu fler i år enligt Britt Marie André som är chef för Konsumenternas Bankbyrå. Känner sig lurade Allmäna Reklamationsnämnden, som inte finansieras av branschen utan är en renodlad myndighet, får också ta emot en hel del klagomål från småsparare som känner sig lurade. Men det är inte lätt att få rätt i nämnden. Förra året anmälde 16 privatpersoner banker och mäklare för vårdslös rådgivning. Av dom var det bara en som fick rätt. –Det krävs att näringsidkarens råd varit vårdslösa, det räcker inte med att det är dåliga råd. Man kan ju ge ett råd som är rätt i den stunden om det är baserat på kända fakta om framtiden och om marknaden. Om sen kurserna går ner så behöver inte det betyda att rådet var dåligt när det gavs, säger Anders Bergmark på Allmänna Reklamationsnämnden.
Mattias Johansson, ekonomireporter
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.