Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler tankar bensin i miljöbilar

Publicerat torsdag 21 september 2006 kl 16.45
Bensin eller etanol?

Med sjunkande bensinpriser och stigande etanolpriser tankar allt fler bensin i sina miljöbilar. Den borgerliga alliansen har föreslagit att ge en skattereduktion på 10 000 kronor till miljöbilsköpare, men gäller det oavsett vad man har i tanken?

Claes Wästerteg är centerparitets miljöpolitiske talesman:

– Det lämpliga är främst att få fler att köpa miljöbilar, men sedan måste vi få fler att inse att det är lönsamt att köpa förnyelsebart bränsle så att det ena inte tar ut det andra, säger han.

Hur kan man göra det?

– Från centerpartiets sida har vi sagt att vi eventuellt kan titta på momsen på förnyelsebara drivmedel, idag är den 25 procent. Vi vill se på möjligheten att kanske sänka den till sex procent, just för att öka skillnaden mellan förnyelsebart och fossila drivmedel.

Förmånsbeskattning
Men förmåner finns redan idag. Miljöbilsägare får lägre förmånsbeskattning om bilen används som tjänstebil.

I många kommuner, bland annat i Stockholm och Göteborg, är det fri parkering för miljöbilar, men här ställer kommunen kravet att ägarna ska spara kvittona när de fyllt tanken med biobränsle.

I Göteborg gjorde man förra året en undersökning av hur många som verkligen tankade etanol.

Drygt 70 procent av biobränslebilarna tankade minst halva tanken med biobränsle. Men nu är prisskillnaden en helt annan mellan bensin och etanol.

Stickprovskontroller
Anders Roth, miljöchef för Göteborgs stad, tror att göteborgarna fortsätter tanka miljövänligt.

– Vi tror att de flesta försöker ändå, men samtidigt vet vi att ekonomiska drivkrafter är starka och i och med att bensinen har blivit billigare och etanolen dyrare, så har vi funderingar på att göra ett stickprov igen för att se till att man tankar etanol och inte bensin, eftersom vi har som krav att man ska köra minst halva körsträckan på miljöbränslet, säger Anders Roth.

När kommer ni att göra det här?

– Under hösten.

I Stockholm däremot utförs inga kontroller. Eva Sunnerstedt är projektledare för miljöbilar i Stockholms stad.

-– Vid anmodan ska man kunna visa upp sin tankstatistik via kvitton eller liknande.

Har ni kontrollerat det här?

Nej, det har vi inte gjort och vi har inget beslut på att vi ska göra det, säger Eva Sunnerstedt.

Sofie Pehrsson
sofie.pehrsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".