Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppstickare på snusmarknaden

Publicerat onsdag 24 juli 2002 kl 09.48
Snusandet i Sverige ökar och har blivit en mycket god affär. Åtminstone för tobaksföretaget Swedish Match som senare i dag släpper sin halvårsrapport. Företaget har snusmarknaden i Sverige i ett järngrepp, men det finns ett par uppstickare - t ex företaget Snusab i Enköping.
Peter Nilsson, en av ägarna till Snusab, och berättar att den två meter höga snuskvarnen i Snusabs lokaler utanför Enköping än så länge går på sparlåga. Företaget, med två år på nacken, har precis tagit sig ur uppstartsfasen och har i dag tre olika sorters snus att erbjuda. Försäljningen sker via ett 50-tal återförsäljare i Mälardalen och via postorder, som givit Snusab kunder ända bort i Finland. Tillverkningsmaskinerna har företaget byggt själv. Färdiga snusmaskiner finns inte att köpa, och hittills är det bara tre, fyra småföretag i Sverige som givit sig in på att utmana Swedish Match. Snus är en mycket lönsam affär. De senaste åren har Swedish Match rörelsemarginal på snus legat kring 40 procent. Så stor del av snusdosans pris är alltså ren vinst före skatt och räntekostnader. Och snusandet har ökat kraftigt under hela 90-talet. Förra året sålde Swedish Match 175 miljoner dosor. I höst presenterar Snusab tre nya sortrer och företaget har förhoppningar om att om några år kunna utnyttja hela fabrikens kapacitet på 200 ton per år. Men det lär dröja innan det lilla företaget lyckas nå samma intäkter på snuset som Swedish Match.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.