Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ryktena om Scania-MAN-affären fortsätter

Publicerat fredag 22 september 2006 kl 18.03

Rykteskarusellen om tyska MAN:s intresse att köpa upp Scania har fortsatt även under fredagen. MAN-chefen, svensken Håkan Samuelsson är i London och har träffat finansanalytiker och investerare för att övertyga dem om fördelarna med en affär.

Det är lätt att ställa frågan varför MAN vill komma över Scania. Ett svar är att det skulle vara industriellt fördelaktigt för MAN.

Att samordningsfördelar gör att affären också kan bli ekonomiskt bra för MAN efter ett antal år. Tiden avgörs bland annat av hur hög överkurs MAN orkar betala.

Samordningsvinster
Om Scania är lockande för MAN, går det förstås att också vända på frågan: Skulle det vara lika intressant för Scania att köpa upp MAN? Om svaret är nej, kan en förklaring vara att i ögonen på Scanias ägare är MAN ett sämre bolag än Scania. Samordningsvinsterna skulle från Scanias perspektiv inte vara lika stora.

Från en sådan horisont kan det för Scanias ägare vara mer intressant att driva Scania vidare som det är med hög lönsamhet och hög kvalitet. Det är något som hittills givit en bra avkastning till bolagets ägare.

Allt till salu
Men om det enbart är pengar som räknas brukar det finnas en gräns då allt är till salu. Det vill säga om MAN är berett att betala så mycket för Scania att det inom överskådlig tid – säg fem eller kanske tio år – inte är troligt att det är bättre att för till exempel Investor och AP-fonder att stå kvar som ägare.

Då kanske det går att säga: strunta i allt som har att göra med industriell långtsiktighet, produktion, utveckling av kunnande och med jobb och samhällsekonomi. Se bara till att budpriset hamnar på en sådan nivå att MAN inom överskådlig tid tvingas till en ekonomiskt dålig affär, alltså i princip ett jämviktspris för Scanias aktier.

Det som då finns kvar för MAN att får kontroll över ett företag som har ett drag av Rolls Royce över sig inom lastvagnbranschen – något som inte för så länge sedan lockande Volvo till ett försök att få fatt på Scania.

Christer Hillbom
christer.hillbom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".