Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökat antal klagomål på placeringsråd

Publicerat onsdag 24 juli 2002 kl 10.04
Samtidigt som börsen faller hör allt fler småsparare av sig till Konsumenternas Bankbyrå för att klaga på placeringsråd de fått av banker och aktiemäklare. För tre år sen kom 400 klagomål - i år handlar det om över 1 000.
Sven Kjellgren fick rådet att köpa aktier i IT-bolagen Icon Medialab och Cell Network. Idag ångrar han bittert att han lyssnade på mäklaren som gav honom rådet. I början av mars år 2000 hade Sven Kjellgren 190 000 kronor placerade hos värdepappersförvaltare. Några månader senare, efter en serie dåliga råd, fanns det inte mer än 25 000 kronor kvar på hans konto. 165 000 kronor hade då gått upp i rök. Fallet är inte unikt. Konsumenternas Bankbyrå, som finansieras av bank och finansbranschen, tar emot allt fler klågomål från småsparare som känner sig lurade eller vilseledda av rådgivare. Från 400 klagomål 1999 till 935 klagomål förra året och ännu fler i år enligt Britt Marie André som är chef för Konsumenternas Bankbyrå. Allmäna Reklamationsnämnden, som inte finansieras av branschen utan är en renodlad myndighet, får också ta emot en hel del klagomål från småsparare som känner sig lurade. Men det är inte lätt att få rätt i nämnden. Förra året anmälde 16 privatpersoner banker och mäklare för vårdslös rådgivning. Av dom var det bara en som fick rätt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.