Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klädkedjan H & M växer

Publicerat onsdag 27 september 2006 kl 16.45
Satsar i USA.

Det går bra för klädkedjan Hennes & Mauritz. I augusti steg försäljningen med 15 procent jämfört med samma månad förra året.

I en av Hennes & Mauritz butiker i Stockholm handlade Hadil Alkami och Anna Eklund höstkläder.

Vad tittar du på här på H & M i dag?

– Allt, toppar, kjolar, byxor och kappor, säger Anna Eklund.

Har du köpt några höstkläder ännu?

– Det är dåligt med det. Men jag ska väl börja nu.

Hur mycket påverkar vädret när man börjar köpa höstkläder?

– Jättemycket, nu i sommar har man inte köpt så mycket, man har inte börjat köpa höstkläder. Annars brukar man ju börja tänka på höstkläder i mitten av sommaren, men det har man inte gjort i år, säger Anna Eklund.

På gatan utanför butiken går de allra flesta fortfarande i sommarkläder. Trots att den sena hösten skulle ha kunnat påverka försäljningen överträffade H & M analytikernas prognoser med en vinst före skatt på 3,8 miljarder kronor.

Fortsätter expandera
Klädkedjan kommer att fortsätta sin expansion. Snart påbörjas internethandel i Tyskland och Holland. Nya butiker öppnas i Mellanöstern, Kina och USA.

Trots att det redan i år öppnat 82 nya H & M butiker tror vd Rolf Eriksen att expansionen kan fortsätta länge till.

– Vi gör en stor satsning i USA och nu tar vi steget till Fjärran Östern där vi öppnar upp i Hongkong och i Shanghai. Så får strategi att med att växa med 10 till 15 procent varje år ser ut att hålla i många år framöver, säger Rolf Eriksen.  

H & M ska också satsa på en ny sorts butiker med lite exklusivare kläder. Ett tiotal butiker ska öppnas i storstäder runt om i världen. Först ut blir London.

Trögt i Tyskland
I Tyskland, H & M:s största marknad, går försäljningen fortfarande trögt. Men enligt vd Rolf Eriksen är det en lönsam marknad. 

– Tyskland är en trög marknad, men den är samtidigt en väldigt lönsam markand för H & M. Vi får se över vad kan vi göra  där, säger han.

Sara Hägg
sara.hagg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".