Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skärpning av flygsäkerhet inom EU

Publicerat torsdag 28 september 2006 kl 16.26

Att flyga från EU-länder kommer att bli krångligare från och med november i år. EU inför nu skärpningar av säkerhetskontrollerna för passagerare.

Den största skillnaden mot i dag är hur mycket vätska man får ta med sig ombord. Med de nya reglerna måste resenärer begränsa all vätska i sitt handbagage.

– Den största förändringen är begränsningen av hur stora mängder man får ta med sig ombord. De reglerna har vi inte haft tidigare. Sedan ska man till exempel vid säkerhetskontrollen ta upp en dator ur sin bag, man ska ta av sig överrockar och så vidare men det är en rutin som de flesta redan har, säger Anders Lundblad, informationschef på Luftfartsstyrelsen.

De nya reglerna säger att när en resenär går igenom säkerhetskontrollen på en flygplats ska hon eller han visa upp all vätska man planerar att ta med ombord i sitt handbagage.

Måste få plats i enliterspåse
Vätskorna, till exempel parfym, schampo, drycker och liknande, ska då ligga i behållare som inte är större än 100 milliliter. Man får inte ha fler behållare än vad som ryms i en enliterspåse.

Dessutom skärps också reglerna så att passagerarna kommer att behöva ta av sig ytterkläder och visa upp elektronik som man vill ta med ombord.

Däremot kommer man fortfarande att kunna handla efter att man passerat säkerhetskontrollerna och ta eventuella vätskor man har köpt med sig ombord.

Träder i kraft i november
Reglerna kommer gälla över hela EU men hur det ska fungera inom Sverige är inte riktigt klart än. Reglerna träder i kraft redan i november. Anledningen är de förhindrade planerna på att spränga flygplan från Storbritannien i somras, då flera personer greps med flytande sprängämnen.

– Tidigare hade man inte den här begränsningen när det gäller vätskor ombord, utan man kunde ha med sig även genom en säkerhetskontroll utan att man reagerade för det. Med tanke på det som hände i London så har man beslutat sig för att skärpa de här reglerna och det har man kommit överens om inom den internationella luftfarten, säger Anders Lundblad.

Passagerarna står för kostnaderna
Ökade säkerhetskontroller kan betyda ökade kostnader, även om några såna planer inte är klara, enligt Anders Lundblad. Och om man ökar kostnaderna, då faller det tillbaka på resenärerna.

– Det är en avgift som man tar ut för det här helt enkelt, så det är passageraren som i slutänden i alla fall betalar, säger Anders Lundblad.

Jonas Rhodiner
jonas.rhodiner@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".