Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Privatfinansierat vägbygge med alliansen

Publicerat lördag 30 september 2006 kl 08.30
Flera vägar behöver rustas.

Efter den borgerliga valsegern kommer det att bli vanligare med privat finansiering av nya väg- och järnvägsprojekt. Det här kan leda till att flera angelägna vägar och järnvägar skulle kunna komma till stånd tidigare, säger Mats Odell, ekonomisk talesman för kristdemokraterna.

– Vi har ju varit eniga om detta, och är eniga om det i alliansen att vi vill satsa på partnerskap mellan det offentliga och det privata för att få igång flera projekt som kan minska dödade och skadade i trafiken, få fram fler järnvägssatsningar och så vidare, säger Mats Odell.

Det finns en lång lista på vägar och järnvägar över hela landet som Vägverket, Banverket och inte minst lokala politiker slåss om att få bygga eller rusta upp.

Privat finansiering
När statens kassa för vägsatsningar inte räcker till så vill den borgerliga alliansen nu efter valsegern satsa på privata byggföretag istället.

Det hela går ut på att privata entreprenörer och koncerner bygger och betalar vägarna. När vägen sedan är färdig börjar staten betala ränta och amortering till byggföretagen.

Idag måste staten skrapa ihop pengarna innan det börjar byggas, vilket gör att många projekt får vänta.

Tidigare byggstart
Det finns idag en rad vägar i landet med dålig framkomlighet eller för låg säkerhet som skulle kunna börja byggas om tidigare med den här modellen.

Bland annat en ny förbifart i Stockholm, E6:an i Bohuslän och E4 söder om och förbi Sundsvall. Men även järnvägsprojekt skulle omfattas av detta, enligt Mats Odell.

– Det är ju Vägverket och Banverket som ska hålla i detta och ta fram de första pilotprojekt som det blir fråga om, säger han.

”Gynnar starka regioner”
Men den här privata finansieringsmodellen har fått kritik för att insynen minskar i projekten, att politikerna inte kan ställas till svars i lika hög utsträckning, men också för att offentliga medel blir vinster hos byggföretagen, det säger vänsterpartisten Peter Pedersen, ledamot i trafikutskottet.

– Vi tycker inte att man ska göra vinst på utbyggnad och inga privata finansiärer. Det riskerar att gynna starka regioner där det finns starka företag som har möjlighet att gå in med stora summor pengar som man vill förmera genom att satsa på infrastruktur, säger Peter Pedersen.

Peter Jernberg, Jönköping
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".