Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Privatfinansierade byggen kan bli billigare

Publicerat måndag 2 oktober 2006 kl 17.45

I andra europeiska länder är det vanligt att privata entreprenörer bygger och betalar vägar och att staten sedan betalar entreprenören, så kallad ppp-finansiering. Men redan idag finns ett antal former för privatfinansiering av stora byggprojekt.

Byggföretaget Skanska har byggt ett antal vägar i Norge och Finland med så kallad ppp-finansiering. Det blir både billigare och bättre enligt projektledaren Gunnar Lundberg.

– Det är både en fråga om att man sprider ut pengarna över tiden, men också att man sparar pengar, alltså den här typen av projekt blir billigare.

Varför blir de billigare?

– De blir billigare genom att man ger en större frihet till den som bygger. Och eftersom den som bygger också tar ansvar under till exempel 25 år så kan man ju inte ta några genvägar utan man måste ju se till att det blir bra byggt.

Arlandabanan privatfinansierad
I Sverige är Arlandabanan som i huvudsak är byggd med privata pengar, ett exempel. När banan stod färdig övergick den i statens ägo. Men som ersättning för den färdiga järnvägslinjen får företaget A-Train rätt till driften och biljettintäkterna fram till år 2040.

Finansieringsmodellen ppp går ut på att privata entreprenörer bygger och betalar vägarna, och när vägen sedan är färdig så börjar staten betala ränta och amortering till byggföretagen.

Snabbare projekt
Enligt förespråkarna betyder det att fler projekt kan dra igång snabbare. Motståndarna menar att insynen i projekten blir sämre och att det blir byggbolagen som tar hem vinster på projekten.

Men enligt NCC Construction Sveriges vd Olle Ehrlén ökar den privata finansieringen tillväxten, eftersom fler projekt kan dra igång.

– Om vitsen med ppp-lösningen är att få igång fler projekt så är det klart att det ökar volymen och tidigarelägger infrastrukturinvesteringar.

Sara Hägg
sara.hagg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".