Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stopp för kontanter på SL-bussarna

Publicerat lördag 7 oktober 2006 kl 12.30

På fredagskvällen rånades och misshandlades ytterligare en busschaufför i Stockholm. Han sparkades omkull av tre passagerare som sedan dunkade hans huvud i golvet. Facket på Busslink har nu återigen infört skyddstopp mot kontanthanteringen på SL-bussarna i hela länet.

– Efter det här rånet som var i går kväll vid Slussen, så har vi tyvärr känt oss tvingade att på nytt stoppa förarnas möjlighet att sälja biljetter ombord på bussarna, säger huvudskyddsombudet på Busslink, Anders Villgård.

Detta är tredje gången på kort tid som facket beslutat om att busschaufförerna som kör för Storstockholms lokaltrafik, SL, inte ska ta emot pengar ombord på bussarna.

Sedan det nya biljettsystemet infördes i Stockholms län efter årsskiftet har chaufförerna fått mycket mer pengar att hantera ombord, fyra gånger så mycket som tidigare, vilket ökat rånrisken.

Under helgen har SL:s ledning telefonkontakt för att försöka hitta en lösning som innebär mindre kontanter ombord och redan nu har man vidtagit säkerhetsåtgärder.

– För att minska rånen är det en väg att gå med lite mindre pengar ombord och det finns tekniska lösningar på det. Framför allt, på väldigt kort sikt, till exempel i dag, så försöker vi stärka våra väktarinsatser för att stötta personalen som är ute och kör, säger Björn Dahlborg på SL:s pressjour.

– Även om det är skyddsstopp nu så vill vi ändå, med alla de resurser vi har, stötta genom personlig närvaro av väktare och andra, säger han.

Arbetsmiljöverket överväger att införa totalstopp för kontanter ombord på bussarna i Stockholms län från nyår. Då måste SL hitta något annat system så att resenärerna ska kunna köpa biljetter. Tankarna finns på ett nytt system som kan komma inom ett år.

– Vi har på gång ett helt nytt betalsystem som heter SL Access och som ska sättas igång om ungefär ett år. Där tänker man ta små chipkort, ungefär som bankkort som man antingen fyller med pengar eller med månadsbiljetter, man väljer själv. I det fallet, om alla har sådana här, vilket är vår tanke, så kommer kontanthanteringen att minska dramatiskt, säger Björn Dahlborg.

Vid tidigare stopp för chaufförerna att sälja biljetter ombord, har Arbetsmiljöverket hävt stoppet efter förfrågan från arbetsgivaren. Än så länge har verket inte tagit ställning till om de även ska häva det här nya stoppet. Det kommer förmodligen att bli kvar under hela helgen, enligt juristen på Arbetsmiljöverket, Andreas Tidström.

– Det troliga är att skyddsstoppet kommer att gälla hela helgen. Man ska veta att det inte är ett enda skyddsstopp, utan det är ett skyddsstopp för varje skyddsområde och varje trafikområde, säger han.

– Det är ett väldigt stort antal personer som måste få möjlighet att komma till ett möte med Arbetsmiljöverket. Det är en av orsakerna till att det inte går att ta ett möte nu i helgen. Man når helt enkelt inte de människor som måste vara med på mötet för att det ska få en god kvalitet, säger Andreas Tidström.

Margita Boström
margita.bostrom@sr.se

Peter Karlsson, Radio Stockholm
peter.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".