Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklar framtid för Scania och MAN

Publicerat tisdag 10 oktober 2006 kl 07.30

I måndags kom det nya besked om framtiden för lastvagnsbolagen Scania och tyska MAN. Volkswagen ger bolagen en tidsfrist på fyra veckor för att presentera en gemensam framtid. Men hur den ska ut är ovisst.

Hur en gemensam framtid ska se ut är lika ovisst idag som när Volkswagen och svenska Investor sa nej till MAN:s planer på att köpa upp Scania.

Sammantaget handlar det för framtiden om mer än 80 000 jobb. Det handlar om produktion och fabriker, marknader och försäljning i Europa, Latinamerika och Asien.

Det handlar också om att Scania och MAN i ilfart under fyra veckor ska kartlägga vilka gemensamma fördelar och vinster som går att klämma fram ur de två bolagen. Och hur det dessutom samtidigt ska gå att inordna Volkswagens tillverkning av tunga lastbilar i Brasilien.

Pressar fram en sammanslagning
Som stor ägare i både Scania och MAN har Volkswagen, kanske i samtycke med Wallenbergs maktbolag Investor, lagt en snara om halsen på de två bolagen för att de ska närma sig varandra, godvilligt eller motvilligt.

Hur upplösningen kommer att se ut är på ett sätt fortfarande ett frågetecken.

En möjlighet är att det slutar med ett nära samarbete, en allians. Något som vanligt inom fordonsindustrin, och där Volkswagen, MAN och Scania samordnar till exempel tillverkning av komponenter, försäljning, service och liknande. Men där bolagen vart och ett står på egna ben.

Kan bilda nytt bolag
En annan lösning kan bli att de tre bolagen tillsammans bildar ett nytt bolag, som samordnar framtiden för bolagens lastbilar. Om man så vill i stil med när Ericsson och Sony bildade ett nytt bolag för mobiltelefoner.

Om de här alternativen faller, då viftar Volkswagen med ett dunkelt hot, att det kan bli nödvändigt med en fientlig affär, där antingen MAN tar över Scania eller att Scania tar över MAN genom uppköp eller sammanslagning.

Kan leda till oro
Det är något som lätt kan leda till motstånd och oro och fanflykt från de bolag eller den personal som känner sig fördelade.

Något som också kan göra att industriella och ekonomiska fördelar lätt går upp i rök. Och att det är därför som Scania och MAN med kniven på strupen, men med vänligt sinnelag, ska bli överens om framtiden.

Christer Hillbom
christer.hillbom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".