Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora problem med kontanter på bussar

Publicerat tisdag 10 oktober 2006 kl 16.05
Bussföraren Rickard Kjell tar inte emot kontanter.

Risk för rån och hot har lett till att skyddsombuden från och med idag, tisdag, har stoppat kontant betalning på alla stadsbussar i Uppsala. Samtidigt måste Storstockholms lokaltrafik, SL, göra något åt säkerheten inom mindre än en månad, för att få behålla kontanterna på bussarna.

Kravet från Arbetsmiljöverket välkomnas av bussförarnas fackförbund, Kommunal, där Peter Larsson jobbar med bussförarnas säkerhet.

– Vi tycker att det är bra att man för en gångs skull tar detta beslutet. Jag tycker att man har lyssnat på oss och på våra skyddsombud om var problemet ligger. Det ser jag som positivt.

Men du säger ”för en gångs skull”.

– Ja, jag har känt under den här tiden att man inte riktigt har förstått att detta är ett så stort problem, säger Peter Larsson.

Tre rån på kort tid
Men efter att tre bussförare i Stockholm rånats på kort tid, har Arbetsmiljöverket nu ålagt SL att senast den 1 november ha en plan för förarnas säkerhet, annars får de inte längre hantera kontanter.

Maria Rydström, som är säkerhetsansvarig på Svenska lokaltrafikföreningen, SLTF, säger att det skulle få orimliga följder för kollektivtrafiken om det blir stopp för kontantbiljetter på bussarna.

– Vi anser att det skulle få väldigt svåra konsekvenser för kollektivtrafiken i Sverige om vi skulle få ett generellt förbud mot kontanter. I daglsäget har vi en stor del av våra intäkter från ombordförsäljningen, säger hon.

Tar tid att byta system
Under 2005 fick svensk kollektivtrafik in en fjärdedel av biljettintäkterna från sin försäljning ombord.

Förutom att det kan bli svårt för tillfälliga passagerare att få tag i biljetter, tar det tid att ersätta kontantförsäljningen med nya säljställen och helt andra biljettsystem, tror Lokaltrafikföreningen.

Både facket och trafikbolagen är överens om att övervakningskameror i bussarna ökar säkerheten. De införs efterhand, men det tar tid att få tillstånd och att finansiera.

Andra har kommit längre
Men på andra håll i Sverige har man kommit längre än i Stockholm med nya biljettsystem.

Med biljettautomater och utökad försäljning på internet. Och i Västsverige och i Örebro kan man betala biljetten visa sms.

Östgötatrafiken, vars förare också rånats, har utökat antalet säljställen för biljetter.

– Kortsiktigt under skyddsstoppstiden tappade vi förstås intäkter. Nu har vi fått vidta andra åtgärder så att våra kunder kan köpa biljetter och periodkort genom andra försäljningskanaler, säger Anders Lennartsson som är utvecklingschef vid Östgötatrafiken.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".