Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Två miljarder i skattefusk i taxibranschen

Publicerat onsdag 11 oktober 2006 kl 12.50

Det skattefuskas för nästan två miljarder kronor om året inom taxibranschen. Den bedömningen gör skatteverket, där en specialgrupp just nu hårdgranskar 600 stora och små taxiåkare i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.

Hittills har gruppen träffat på 200 fall med olika former av skattefusk där taxiåkare och chaufförer får betala in närmare 23 miljoner kronor i skatter och avgifter. Pengar som annars hamnat i egna fickor.

Ett tiotal taxiåkerier har så här långt åtalats för skattebrott och bokföringsbrott.

Siffrorna kan bli större
Enligt Håkan Asplund som leder skatteverket projektgrupp kommer siffrorna att bli avsevärt större och kan sluta på miljardbelopp när granskningen är avslutad. Att skattefusket är utbrett och mest omfattande är egentligen förvånande tycker Håkan Asplund.

– Man tycker att det egentligen är mindre möjligheter i taxis, för här är det väldigt reglerat hur det ska gå till med taxametrar och så. Egentligen borde möjligheterna vara mindre i taxibranschen än i andra branscher, säger han

Men ändå har ni bestämt er för att granska branschen?

– Ja, för det visar sig att det fuskas väldigt mycket, trots att vi har goda möjligheter att kontrollera den, säger Håkan Asplund.

Brister i reglerna
Att fusket ändå, enligt skatteverket, är utbrett beror bland annat på att det finns brister i både regler och att det fortfarande är frivilligt att installera teknisk utrustning som kan göra svårare fiffla med bokföring och svarta pengar.

Därför efterlyser Skatteverket ändringar.

– Taxiåkarna ska ju knappa in sina förarlegitimationsnummer i taxametern. Det bästa vore ju att de skulle dra sin legitimation istället, så att det inte blir några felaktiga uppgifter. I dag kan man ju knappa in ett fiktivt nummer, och då kan inte vi veta vem som har kört bilen, säger Håkan Asplund.

– Sen är det här med redovisningscentraler väldigt viktiga, så att alla tömmer sina taxametrar till en redovisningscentral. I dag är det bara de som tillhör en beställningscentral som gör det, och friåkarna har vi inte samma kontroll på.

Kommer ni att lyckas?

– Det hoppas jag på genom de här olika metoderna. Inte bara genom kontroll, utan vi måste få bättre regler. Det är framför allt det som kan göra att fusket blir mindre, säger Håkan Asplund.

Christer Hillbom
christer.hillbom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".