Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kockumskranen monteras ned

Publicerat måndag 29 juli 2002 kl 22.28
1873 levererades det första fartyget från Kockums varv i Malmö . Ytterligare omkring 600 fartyg byggdes innan varvet las ned på 80-talet. Och på måndagsförmiddagen började nedmonteringen av varvets symbol - Kockumskranen - ett av Sveriges mest kända landmärken.
På det gamla varvsområdet ska det nu i stället byggas bostäder och nya företag etablerar sig, det berättar Lennart Ottosson, vd för företaget Dockan exploatering AB, som sålt kranen till sydkoreanska Huyndai. Kockumskranen är världens största bockkran och tvärbalken som sakta sänks ned är lika hög som ett femvåningshus. Kranen invigdes 1974. Och då på 70-talet under varvets glansdagar, arbetade sjutusen personer på Kockums i Malmö. Kranen hann bara användas vid byggandet av omkring 50 fartyg. För i slutet av 80-talet tog varvsepoken i Malmö slut. Det sista uppdraget för kranen var fundamenten till Öresundsborns pyloner. I februari ska kranen enligt planerna vara på plats i Sydkorea. Men Kockums lyckades inte få ned hela kranen på måndagen. Efter att den stora balken hissats ned 25 centimeter tog det stopp på grund av ett elfel och Kockumskranen står därför kvar ännu någon dag.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.