Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyst i telefonen skapar oro

Publicerat tisdag 17 oktober 2006 kl 07.35

Fenomenet med tysta samtal, när det ringer i telefonen utan att någon är där när man svarar, blir ett allt vanligare problem.

På konsumentupplysningen i Kista i Stockholm har man märkt av en kraftig ökning av oroliga människor som hört av sig.

– Det är någonting som har ökat de senaste åren och det är en effekt av att telefonförsäljningen har ökat väldigt mycket, och det hänger ihop med det. Det är inte det här gamla när folk oroade sig mycket för att ”någon ringer, någon kontrollerar att jag är hemma för att göra inbrott”, det här är en helt annan sak, säger Clas Löfgren som jobbar som konsumentjurist.

Det blir allt vanligare att telefonen ringer och ingen finns i andra ändan.

Ringer flera samtidigt
Den enkla förklaringen är inte bara att det numera finns betydligt fler telefonförsäljnings- eller telemarketingbolag idag än för några år sedan utan också att den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att ringa betydligt fler på samma gång.

En del telemarketingbolag ringer helt enkelt upp tre, fyra nummer samtidigt och tar den som svarar först. De andra kopplas bort.

I de flesta fall rör det sig enbart om enstaka samtal. Telemarketingbolagen rensar bort numret när någon inte svarat efter ett antal försök.

Uppring många gånger
Det finns fall där människor blivit uppringda över tio gånger på en dag utan att någon funnits i andra änden.

– Från början var det många äldre människor som var väldigt rädda och som kände sig utpekade. De trodde att det hade hänt någonting och de trodde att det var tjuvar. Det var också en hel del ensamstående kvinnor som kände sig förföljda. När man frågade om det var någon som flåsade eller om det var rena bussamtal, så var det aldrig det. Det var helt tyst. Är det helt tyst och det kommer tillbaka om en stund, då är det normalt sett en telefonförsäljare och inget att oroa sig för, säger Clas Löfgren.

Växande bransch
Telemarketingbranschen i Sverige omsätter omkring 20 000 personer i Sverige.

På Resultat Contactcenter i Stockholm arbetar dagtid ett 40-tal ungdomar med telefonförsäljning. Där använder man sig inte av det automatiska uppringningssystemet, säger Anders Wickman, platschef på kontoret.

– Det låter effektivt och bra men samtidigt så skapar det ett visst missnöje bland dem vi ringer upp med tanke på att det är folk som upplever att det blir en död ton i andra änden, säger han.

Men det finns stora vinster att göra med att använda sig av den tekniken säger han.

– Branschen styrs egentligen av att du mäter dels det antal kontakter du gör, dels det antal försäljningar du gör. Man får också ofta betalt på samma sätt. Om du har en datalinje som ringer ut och ständigt ser till att du sitter i samtal så kommer det - om man är en duktig säljare - förhoppningsvis att skapa ett högre ordertal per timme, säger Anders Wickman.

Oroliga anmäler
Även på Konsumentverket har man fått in anmälningar om de tysta samtalen, säger juristen Magnus Karpe.

– Det här är en fråga som ständigt är aktuell och som vi håller ögonen på. Vi ser det här som problem som eventuellt är i strid med marknadsföringslagen och god marknadsföringssed, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".