Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försiktiga förare får lägre premier

Publicerat söndag 22 oktober 2006 kl 16.00
Försiktighet lönar sig.

Ett nytt sätt att konstruera försäkringspremier skulle kunna minska antalet trafikolyckor och samhällets kostnader. Tanken är ett frivilligt system där de anslutna får sitt förarbeteende registrerat elektroniskt.

De som kör försiktigt och håller hastighetsbegränsningar betalar mindre än förare med ett mer riskabelt beteende.

– Det här fungerar egentligen på samma sätt som en telefonräkning mellan en abonnent och ett bolag som förser abonnenten med den tjänsten. Därefter talar man om hur mycket man har ringt och sedan får man betala för det, säger Jan-Eric Nilsson, docent i nationalekonomi och avdelningschef på Väg- och Transportforskningsinstitutet.

Hastigheten avgör skadorna
Mellan 400 och 500 personer omkommer varje år i den svenska trafiken och flera tusen skadas. Om en olycka inträffar och hur allvarliga konsekvenser den får avgörs oftast av hur fort föraren kör.

Tanken med att omforma försäkringssystemet är att de trafikanter som kör försiktigt får en belöning genom en sänkt premie.

I praktiken skulle alltså någon form av elektronisk apparat registrera och spara information om bilförarens beteende.

”Baseras på frivillighet”
– Alla de andra som inte gör detta är ju då bevisligen de som inte tycker sig köra försiktigt eller vill anpassa sig. De kommer då automatiskt få en lite högre premie därför då finns det inte i den gruppen så många försiktiga förare kvar. På det sättet får man en uppdelning som baseras på frivillighet av alla försäkringstagare, säger Jan-Eric Nilsson.

Redan i dag räknas premien ut efter ett antal faktorer som anses kunna bedöma risken för att råka ut för eller orsaka en olycka, om du är man eller kvinna, bor i storstad eller på landet och vad för slags bil du kör.

Dyr utrustning
De försök som gjorts visar att de som får utrustning för att registrera sitt förarbeteende också kör mycket försiktigare.

Men enligt försäkringsbolaget Folksam är utrustningen för dyr. De skulle hellre se att försäkringsbolagen fick tillgång till polisens register över vilka som kört onyktra, för fort eller struntat i bilbältet, något som idag inte är tillåtet.

– Skulle man åka fast för någonting så sticker premien iväg automatiskt och tvärtom. Man är själv med och påverkar och bygger in detta som ett förebyggande beteende, som ett morotssystem, helt enkelt, säger Maria Krafft på Folksam.

Sara Hägg
sara.hagg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".