Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Swebus åtgärdar inte brister på bussar

Publicerat måndag 23 oktober 2006 kl 06.00

Sveriges största bussbolag Swebus brister i underhållet av sina fordon. Hälften av bussar underkändes i år av Bilprovningen. Det visar en granskning som SR Uppland och programmet P4 Extra gjort. En del bussarna körs innan felen åtgärdats.

– Jag har sett själv hur det går till i praktiken. Har man bussbrist och man har en buss som kan rulla med ett fel då är det klart att bussen rullar i trafik. Det är självklart, säger Per, som jobbar som bussförare åt Swebus i Uppland.

Swebus, som kör kollektivtrafiken åt många av landets länstrafikbolag, säger sig satsa på trygga resor för sina passagerare, men många av fordonen är inte i trafiksäkert skick.

Hälften underkändes
Av de nästan 1 800 bussar som besiktigades mellan januari och augusti i år underkändes hälften på grund av trasig belysning, risk för bränder på grund av oljeläckage i motorerna. Men framför allt handlar det om bromsar, som inte uppfyller säkerhetskraven.

– Bussarna rullar väldigt mycket och är inbokade hos verkstäderna på vissa tider. Det är möjligt att vi får se över rutinen så att de går in oftare, säger Kjell Hägglund, säkerhetschef inom Swebus.

Vad gör ni med den buss som blir underkänd i besiktningen?

– Då rättar vi till felen. Vi sitter inte och kör med bussar med de här bristerna kvar. Det gör vi inte, säger han.

Granskningen visar att bolaget fortsätter att köra med en del av bussarna ändå, trots att lagen säger att samtliga fel som Bilprovningen hittar måste åtgärdas snarast innan bussen tas i trafik igen.

För få reservbussar
Vi ringde till tio av Swebus verkstäder i landet. På sju av dessa uppger man att man lagar vissa fel, som till exempel dåliga bromsar, men ibland låter andra brister vara, eftersom det finns för få reservbussar och fordonen måste ut i trafik.

Brister som inte åtgärdas genast kan till exempel vara oljeläckage, styrningsfel, skadade vindrutor eller icke fungerande belysning.

– Jag övervägde de här sakerna som ej trafikfarliga eller ej direkt farliga för att bussen ska kunna gå i trafik, säger en av verkstadscheferna på Swebus.

Bilprovningen menar väl att alla fel ska åtgärdas innan en buss tas i trafik?

– Ja, det är möjligt.

Det är besiktningsmannen på Bilprovningen som har gjort bedömningen att de inte behöver göra något annat än att åtgärda felen, säger trafikpolis Börje Laurin.

Vad tycker du om att det ser ut så ute på verkstäderna?

– Det låter inte bra. De tar en stor risk och det är passagerarna som drabbas, säger Börje Laurin.

Våra verksstadschefer har klara direktiv för hur man ska hantera detta. Jag har inte hört förut att det skulle vara något problem, säger Kjell Hägglund, säkerhetschef på Swebus.

– Vi måste titta närmare på det, säger han

Jonas Alsgren, P4 Extra
jonas.alsgren@sr.se

Alexander Gagliano, SR Uppland
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".